Extreme gebruikskosten: Mercedes 600, het dictatoriaal paleis op wielen

Door de recente facelift van de Mercedes S-Klasse zijn we opnieuw in de geschiedenis van het merk gaan graven. Slagschepen voor op de weg zijn er daar genoeg te vinden. Het meest iconische model is daarbij ongetwijfeld deze Mercedes 600, ook gekend als W100…

  • Piette François
  • 27 juli 2017

Bij zijn debuut in 1964 was de Mercedes 600 een extravagant toonbeeld van technologie en Duitse knowhow. Het merk mikte met dit model op de grote leiders van onze planeet, voor wie niets te mooi was. Naast ongebreidelde luxe en een tijdloze stijl onderscheidde deze auto zich ook door zijn prestaties. De eerste superlimousine ter wereld? Niet helemaal. De 600 was en is nog steeds een klasse apart.

Immens

De 600 werd intern “W100” gedoopt en was beschikbaar in twee lengtes: 5,54 meter en 6,24 meter, afhankelijk van de wielbasis. Er waren verschillende keotswerkversies beschikbaar: vierdeurs, zesdeurs, Pullman en zelfs een Landaulet-versie met wegklapbaar dak boven de achterpassagiers. Ondanks een lange carrière van 1964 tot 1981 wijzigde de stijl van de auto nooit. Dat beklemtoont alleen maar het werk van de Franse designer Paul Bracq.

Technologie

Op technologisch vlak overklaste de 600 de concurrentie. Vandaag, meer dan 50 jaar na zijn debuut, klinken zijn specificaties nog steeds indrukwekkend. In een tijd waarin de meeste auto’s een oude dynamo en manueel neerlaatbare ruiten hadden, beschikte de 600 over een alternator, klimaatregeling en een heuse hydraulische centrale die de stuur- en rembekrachtiging regelde, de ruiten, de koffer, de zetels en zelfs… het openen en sluiten van de deuren. Voor een rimpelloos comfort voorzag Mercedes luchtvering. Er was ook centrale vergrendeling, iets volstrekt onbekend vijftig jaar geleden.

Motor

Het motoraanbod van Mercedes uit die tijd had helemaal bovenaan een zescilinder op benzine uit de 300. Een mooie motor, maar niet krachtig genoeg om een gevaarte van 2,5 ton en heel wat uitrusting voort te stuwen. Mercedes ontwikkelde dus een volledig nieuwe motor, een aluminium V8 van 6,3 liter, gekoppeld aan een viertrapsautomaat.

De motor ontwikkelde 250 pk bij een bescheiden 4.000 tpm maar vooral een gigantisch koppel van 500 Nm. Op die manier haalde de 600 een topsnelheid van meer dan 200 km/u en bereikte hij 100 km/u in minder dan 10 seconden. Prestaties die zich moeiteloos konden meten met sportwagens van toen.

Productie

Tussen 1964 en 1981 werden er 2.677 exemplaren van de 600 geproduceerd. Dat lijkt weinig gezien de productiejaren, maar de astronomische prijs en de oliecrisis van begin jaren 70 zitten daar voor iets tussen. De lijst met eigenaars telt uiteenlopende beroemdheden zoals Jeremy Clarkson, koning Boudewijn, Elizabeth Taylor, Saddam Hoessein, Coco Chanel, Mireille Mathieu, Rowan Atkinson en Pol Pot, en zowat alle dictators van ontwikkelingslanden. Het gerucht gaat dat Elvis er zes kocht om ze nadien weg te geven.

Vandaag

Zulke zeldzame klassieker moet wel een astronomische prijs hebben. Toch is de 600 niet overdreven zeldzaam en wisselt hij vanaf € 75.000 van eigenaar. Dat is bijna een redelijk bedrag gezien zijn stamboom. Een Landaulet of Pullman kost aanzienlijk meer, maar is zo zeldzaam dat je er geen prijs op kunt kleven. Alles hangt ook af van de geschiedenis van de auto en zijn vorige eigenaars.

Een 600 onderhouden vraagt een gigantisch budget. De eerste de beste Mercedes-garage kan je er ook niet mee helpen. Bepaalde oldtimercentra kunnen deze Mercedes perfect onderhouden. Bovendien heeft het merk een geweldig aanbod voor verzamelwagens, waarbij het onderdelen zelfs opnieuw produceert. Maar daar hangt natuurlijk een stevig prijskaartje aan. Enkele voorbeelden? € 5.000 voor een uitlaat, € 170 voor een sigarettenaansteker, bijna € 2.000 voor een radiatorrooster. De luchtvering herstellen? Reken op € 15.000 minimum…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km