F1 Bahrein GP 2024: 5 dingen die we hebben geleerd

Ja, Max Verstappen heeft weer met een grote voorsprong de eerste race van het F1-seizoen van 2024 gewonnen. Maar wat hebben we nog geleerd van deze nachtrace in Bahrein?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 04 maart 2024
  • Divers

De winterstop is gedaan en onze zondagen (of in het geval van de eerste twee races, de zaterdagen) zijn weer gewijd aan de Formule 1. Een seizoensopener waar we naar uitkeken, maar die ook niet wist te verrassen. De technische regels voor 2024 zijn dan ook vrijwel identiek aan die van vorig jaar, waardoor de pikorde niet al te veel is veranderd. Alle auto’s wisten zelfs, voor de eerste keer ooit in de F1-geschiedenis, de finishlijn te halen van de seizoensopener! Maar wat hebben we nog geleerd?

Red Bull aan de top, maar hoe ver?

Wie de dominantie van Verstappen en Red Bull van de afgelopen jaren beu was, zal ook deze race al snel de moed zijn verloren. Verstappen startte op pole, bleef steeds aan de leiding, haalde de snelste ronde en finishte op 22,5 seconden voorsprong van zijn teamgenoot Pérez. Maar toch waren er voortekenen dat de voorsprong van Red Bull niet zo groot meer is. De Ferrari’s worstelden met remproblemen, maar hadden minder last van bandenslijtage dan in de voorgaande jaren en Sainz bleef in de buurt van Pérez. Mercedes had dan weer last van oververhitting, net als klantenteam Williams, maar was ook competitief qua snelheid. Laten we dus hopen op meer spanning in de komende races!

Sainz rijdt voor zichzelf

Nu het bekend is dat Sainz aan het einde van het jaar moet opstappen bij Ferrari om plaats te maken voor Lewis Hamilton, hoeft de Spanjaard niet al te veel rekening meer te houden met het team, en in het bijzonder met de kansen van Leclerc. Zodra die laatste remproblemen begon te krijgen, zag de Spanjaard dus zijn kans schoon om een gewaagd inhaalmanoeuvre te lanceren en zichzelf in de kijker te rijden door te finishen op het podium. Gaan we dit jaar Sainz zijn agressiefste, maar ook snelste kant zien?

Drama bij Alpine

Alpine is het enige team dat echt een stap achteruit gezet lijkt te hebben sinds het einde van vorig jaar. Zowel Ocon als Gasly kwalificeerden onderaan de grid en waren ook in de race nergens te bekennen. Tot overmaat van ramp zijn zowel de technisch als de aerodynamisch directeur opgestapt net voor het begin van het seizoen. Er is dus een klein mirakel nodig om het Franse team weer competitief te krijgen in deze onstabiele periode. Beide piloten zouden intussen maar al te graag overstappen naar Mercedes in 2025...

Frictie bij RB?

RB, de nieuwe naam van AlphaTauri, heeft wel stappen gezet sinds vorig jaar. Het team maakt nu nog meer gebruik van de kennis van zusterteam Red Bull en zou dus vaker in de punten moeten finishen. Dat lukte echter nog niet in Bahrein, waar RB Tsunoda vroeg om Ricciardo voorbij te laten in een poging enkele plaatsen goed te maken. Iets waar de jonge Japanner niet mee was gediend, wat hij ook na afloop duidelijk liet merken. Een kort moment van frustratie, of het gevolg van het vertrek van Franz Tost, de voormalige teambaas die Tsunoda het beste kon bedaren?

Horner nog niet buiten schot

Het onderzoek naar de vermeende wanpraktijken van Christian Horner, teambaas van Red Bull, was afgerond voor de aanvang van de GP van Bahrein, waarbij hij vrijgesproken werd van kwade bedoeningen. Maar iemand was daar duidelijk niet blij mee, waardoor alle berichten die hij naar zijn persoonlijk assistent gestuurd zou hebben, openbaar werden gemaakt. De controverse is dus opnieuw aangewakkerd en steeds meer stemmen, waaronder Jos Verstappen (de vader van), roepen op dat Horner moet vertrekken om de rust te laten wederkeren. Een verhaal dat ongetwijfeld nog een staartje krijgt.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km