Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Meestal passeren hier onbetaalbare oldtimers de revue, die onder de hamer gaan in exotische locaties. Deze Facel Vega FV1 uit 1955 vormt om twee redenen een uitzondering: zijn prijs is bijna “betaalbaar” en hij staat gewoon te koop bij ons… in België.
Facel, voluit Forges et Ateliers de Constructions d’Eure-et-Loir”, werd opgericht in 1939, en leverde aanvankelijk componenten voor vliegtuigen. Vanaf 1948 kwamen er koetswerken voor luxewagens bij, tot de Fransen in 1954 beslisten om een eigen automerk te beginnen. Facel Vega moest de roemrijke Franse traditie van weleer nieuw leven inblazen.
Op het salon van Parijs datzelfde jaar werd de eerste creatie boven de doopvont gehouden. De Facel Vega FV was een duidelijk Amerikaans geïnspireerde auto. Niet alleen zijn uiterlijk verraadde invloeden van over de oceaan, ook onder de motorkap zat iets Amerikaans: een 4,5 liter grote V8 van DeSoto. Die was gekoppeld aan een tweetrapsautomaat, of optioneel aan een manuele vierversnellingsbak.
De architectuur van de FV was met onder meer een buizenchassis relatief eenvoudig, het gewicht aan de hoge kant: ongeveer 1.800 kilogram. Dat verhinderde de Facel Vega FV niet om een topsnelheid van om en bij 190 km/u te halen en in minder dan 10 seconden naar 100 km/u te sprinten. Het Franse merk bouwde vooral coupés, maar ook enkele cabriolets.
In 1955 werd de cilinderinhoud van de DeSoto-V8 vergroot naar 4,8 liter. De Facel Vega FV werd omgedoopt naar FV1, en nog geen jaar later, in 1956, kreeg hij een 5,4 liter grote V8 onder de kap. Die versie werd FVS genoemd. Er verscheen ook een vierdeurs, de Excellence. In 1959 verscheen de Facel Vega HK500, een nieuwe evolutie van de FVS. Die begon met een 5,8 liter grote Chrysler-V8, maar eindigde uiteindelijk met maar liefst 6,3 liter onder de kap. In 1962 verscheen de aflossing, de Facel Vega Facel II.
Het exemplaar dat in Hasselt wordt geveild, is een FV1 uit 1955. Hij heeft dus de 4,8 liter grote DeSoto-V8 onder de kap, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Ondanks zijn 63 lentes heeft hij nauwelijks 63.000 kilometer op de teller. Waarom hij nog exclusiever is dan je denkt? Van deze cabrioletversie werden er aanvankelijk slechts zeven exemplaren gebouwd. Nu zouden er nog maar drie van over blijven.
Bieden kan nog tot en met donderdag 8 maart op de website van veilinghuis Vavato uit Sint-Nikklaas, Vavato.com. Het voorlopige hoogste bod staat op het moment dat we dit stukje schrijven op € 330.000. Bijna een koopje voor zo’n stuk exclusieve autogeschiedenis…
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.