Lingotto viert zijn 95e verjaardag

Een circuit bovenop het dak van een autofabriek? Dat wilde Fiat begin jaren 20 werkelijkheid maken.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 19 maart 2017
  • Straf

Lingotto is een site die vaak wordt beschouwd als een architecturaal meesterwerk uit het begin van de vorige eeuw, toen gewapend beton in zowat alle grote gebouwen gebruikt werd. De fabriek onder het testcircuit werd ontworpen door de Italiaanse ingenieur Giacomo Mattè Trucco, in een typisch rationalistische stijl, en blinkt uit in zuinigheid. De werken duurden van 1916 tot 1922, en het gebouw werd nadien ingewijd door koning Victor-Emmanuel III.

De fabriek is meer dan 500 meter lang, en bestaat uit twee lange gebouwen voor de productie van auto’s, die zijn ingedeeld in vijf verdiepingen. Op elk uiteinde van het gebouw liet Fiat hellingen toevoegen zodat nieuwe auto’s makkelijk van de ene verdieping naar de andere konden rijden. Zo konden ze op enkele minuten het testcircuit op het dak bereiken.

Van auto’s tot helikopters

Het circuit bestaat uit twee rechte lijnen van ongeveer 400 meter, verbonden door twee paraboolbochten. In deze fabriek werden tientallen modellen geproduceerd, waaronder de Fiat Torpedo, 508 Balilla en 500 Topolino. De productie eindigde in 1982, met een Lancia Delta die als laatste van de band rolde. Giovanni Agnelli, mede-eigenaar van Fiat, was bijzonder verknocht aan dit gebouw en liet er in 2002 een landingsplaats voor een helikopter op installeren, samen met een vergaderzaal onder een glazen koepel.

De hoofdzetel van Fiat, tegenover de fabriek, werd gebouwd in 1926, en werd recent volledig gerenoveerd. Vandaag zijn er nog steeds kantoren van de Italiaanse constructeur. De Lingotto-site biedt vandaag onderdak aan een hotel, een winkelgalerij en een van de grootste congrescentra van Europa. Als je in Turijn bent: een bezoekje waard.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Pierre-Benoît Sepulchre.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km