G7-landen willen verbrandingsmotoren bijna weg tegen 2030

Een volledige afschaffing van verbrandingsmotoren bepleiten ze nog net niet.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 11 juni 2021
  • Sector

Op dit moment vergaderen de leiders van de 7 rijkste industrielanden van de wereld (Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) over de wederopbouw van de wereld na Covid-19, en een van de ‘hot topics’ is de levensduur van de verbrandingsmotor in personenwagens. De G7-top vindt plaats in het Britse Cornwall.

Groene jongen Johnson

Boris Johnson, de eerste minister van gastland Verenigd Koninkrijk, is een gemotiveerde voortrekker in de strijd tegen de klimaatverandering. Een van de voorstellen die tijdens de top worden besproken, is een verbintenis van de leden van de G7 om “ernaar te streven” dat “de meerderheid van nieuwe personenwagens geen benzine- of dieselmotor meer heeft tegen 2030 of eerder”.

Kans op succes?

Terwijl Japan, de Canadese deelstaat Québec en het Verenigd Koninkrijk recent al in een wet hebben gegoten dat op een bepaald moment geen nieuwe personenwagens met verbrandingsmotoren meer mogen worden verkocht, lijken de andere G7-landen wat meer te aarzelen. Dat verklaart ook waarom de tekst meer spreekt van een “streven naar” koolstofarme voertuigen dan van een absolute nuluitstoot van het wagenpark. Maar ook Europees Commissievoorzitster Ursula von der Leyen en Amerikaans president Joe Biden hebben al vaker beweerd sterke ambities te hebben om de klimaatverandering tegen te gaan. We zijn benieuwd welk resultaat het overleg zal opleveren en hoe stevig de eventuele gemaakte afspraken zullen blijken tegen 2030…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km