Geflopt model: Auto Union 1000 SP, onwelriekende Ford Thunderbird

Zijn wilde look suggereerde prestaties van de bovenste plank, maar zodra je de sleutel omdraaide, werd duidelijk dat er iets niet klopt: hij klonk als een boze bromfiets en uit de uitlaat kwamen blauwe walmen. Maak kennis met de Auto Union 1000 SP, zonder twijfel een van de vreemdste sportwagens van de jaren 1950.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 september 2020
  • Divers

Geflopt model: Auto Union 1000 SP, onwelriekende Ford Thunderbird

De 4 ringen van het merk doen misschien een belletje rinkelen, maar dit is niet het logo van Audi. Het komt oorspronkelijk van Auto Union, dat 4 vooroorlogse autoconstructeurs (Audi, DKW, Horch en Wanderer) bij elkaar bracht om de reus van dat moment de handschoen toe te werpen: Daimler. 4 merken, 4 ringen. Na de oorlog, in een tot puin herleid Duitsland, plooide de constructeur zich terug op DKW en op zijn fabriek in Ingolstadt, vandaag de hoofdzetel van Audi.

Geflopt model: Auto Union 1000 SP, onwelriekende Ford Thunderbird

In 1957 stelde DKW een gloednieuw model voor onder de historische naam Auto Union, de 1000, en meteen daarna de coupéversie 1000 SP. Kleine sportieve coupés waren op dat moment in trek en de 1000 SP hoopte zich een deel van de taart toe te eigenen. Om klanten te lokken, waren er zijn looks: betoverende lijnen, een lange motorkap en een luchtig dak. Het was overduidelijk dat de kleine Duitser zijn inspiratie had gehaald bij het Amerikaanse icoon van dat moment: de Ford Thunderbird.

Geflopt model: Auto Union 1000 SP, onwelriekende Ford Thunderbird

Onder de motorkap lag echter geen roffelende V8 maar… een tweetakt driecilinder van één liter, die 55 pk aan de voorwielen doorgaf. Een hoog prijskaartje en een ongetwijfeld iets te originele aandrijflijn fnuikten het succes van de schoonheid. Auto Union lanceerde later nog een paar technische evoluties van het model en een cabrioversie, maar tot 1965 zijn er uiteindelijk maar 6.650 van gemaakt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km