Geflopt model: Facel Vega 6, de vergeten Franse GT

Een mooie, verzorgde GT met in de neus een ronkende zescilinder: dat was de smakelijke cocktail die Facel Vega beloofde voor dit laatste model… dat het merk echter niet voor het faillissement kon behoeden.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 september 2019
  • Divers

Aan het begin van de jaren 1960 zat Facel Vega in bijzonder lastige papieren. De kleine Facellia, die een frisse wind had moeten brengen voor het merk, was te haastig op de markt gebracht. De herhaaldelijk falende motoren stuwden de boekhouding van het merk in het rood. Facel Vega kon zich geen fouten meer veroorloven. De Fransen ruilden daarom de sublieme maar onbetrouwbare eigen viercilinder voor een onverwoestbaar geachte Volvo-vierpitter. En helemaal bovenaan het gamma beloofde de Facel II tot 400 pk uit zijn Chrysler-V8. De kloof tussen die twee modellen zette Facel ertoe aan om een derde model te ontwikkelen om het gamma te vervolledigen.

4, 6 en 8

Tussen de Facel III met zijn viercilinder en de Facel II met zijn dikke V8 kwam dus heel logisch de Facel 6 met een zescilinder. En deze keer ging Jean Daninos, de stichter van het merk, zijn boodschappen niet in Zweden of in de VS doen. Hij klopte aan bij BMC en kocht er de zes-in-lijn van de Austin-Healy 3000. Een motor die wat ruig of zelfs agrarisch was, maar wel onverwoestbaar, vol koppel en met een opwindende rauwe stem. Om fiscale redenen kneep Facel de cilinderinhoud toe tot 2,85 liter, waardoor hij nog 150 pk ontwikkelde.

Snel en verfijnd, maar te laat…

In mei 1964 werd de Facel 6 als coupé, als coach met 4 plaatsen en als cabriolet aan de pers voorgesteld. De journalisten waren overtuigd door het Frans-Britse huwelijk, zelfs al woog de motor heel zwaar op de vooras. Er waren twee versnellingsbakken verkrijgbaar: een van BMC met een overdrive, of de huiseigen Pont-à-Mousson-bak van 4 versnellingen, goed voor een topsnelheid van bijna 200 km/u.

Helaas heeft de auto nooit de tijd gekregen om zich te bewijzen. Facel Vega bracht hem in september 1964 op de markt en ging een maand later bankroet. Slechts 44 exemplaren werden ervan gemaakt, die vandaag allemaal zeer gegeerd zijn.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: ClassicarGarage / YouTube. Video ©: ClassicarGarage / YouTube.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km