Geflopt model: Facel Vega Facellia, te broos

Facel Vega was een topmerk dat symbool stond voor Franse prestige in de jaren 50 en 60. Maar omdat ze net iets te prestigieus waren, besliste de oprichter om een goedkoper model aan te bieden. Een vergissing…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 juli 2018

Sinds het begin in 1954 vestigde Facel Vega al snel een stevige reputatie, door de uitstekende afwerking van zijn modellen, het elegante design, en het vermogen van de Amerikaanse V8-motoren onder de kap. Vijf jaar later wilde oprichter Jean Daninos het gamma naar onderen uitbreiden om meer klanten aan te trekken.

Pijnlijke vergissing

De kleine Facel, de Facellia, moest alle luxe krijgen van de grotere modellen maar ook concurreren met de Triumph TR3 en Alfa Romeo Giulietta. De constructeur bouwde daarom een viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen. Die werd afgeleid van een bestaande zescilinder en produceerde met zijn 1,6 liter 115 pk.

Eind 1959 werd de Facel Vega Facellia voorgesteld, het jaar erop werd hij gecommercialiseerd. Het resultaat was een opvallend elegante en goed presterende auto, maar een met een ruwe en luide motor, die niet de finesse van een Alfa-blok had. Erger nog: de haastig ontwikkelde motor bleek bijzonder fragiel. Facel zag zijn reputatie een deuk krijgen en besliste om alles onder garantie te herstellen. Dat zorgde voor rode cijfers…

F2

In 1961 maakte Facel de motor betrouwbaarder. Maar het kwaad was al geschied: de auto stond bekend als fragiel. Enkele maanden later voerde het Franse merk de laatste wijzigingen door, met nieuwe koplampen en een verlaagde compressieverhouding. Dat werd de F2B, die tot 1963 gebouwd werd. Dat jaar ruilde de constructeur zijn broze motor in voor een Volvo-blok, dat de reputatie had van onverwoestbaar te zijn. Ironisch genoeg bleek deze technisch eenvoudigere motor veel levendiger te zijn dan het Franse technologiefestival.

Vandaag

Een Facellia is vandaag niet veel eenvoudiger dan toen. De bijna artisanaal gebouwde motor heeft op alle vlakken constante zorg nodig. Heel wat eigenaars hebben hun Frans blok al door een Volvo-motor vervangen. Er bestaan vandaag wel technieken om hem definitief betrouwbaar te maken, maar die kostprijs schemert door in de verkoopprijs. Er waren drie koetswerkversies (2+2-coupé, tweezitscoupé en tweezitscabriolet), waarvan de cabriolet uiteraard de meest gegeerde is.

Een prijs op dit model plakken is moeilijk: er zijn er maar iets meer dan duizend van gemaakt, en ze wisselen zelden van eigenaar. Reken op € 40.000 tot meer dan € 100.000 afhankelijk van de staat en het koetswerk. Amicale Facel Vega kan je helpen en produceert zelfs opnieuw enkele onderdelen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km