Geflopt model: Peugeot 605, zoveelste poging

Peugeot, Renault en Citroën hebben regelmatig geprobeerd om een plaats te veroveren in de markt van de prestigewagens, maar hun vele pogingen zijn vaak op flops uitgedraaid. Na een eerste teleurstelling met de 604 probeerde Peugeot het nog eens met de 605.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 september 2020
  • Divers

Geflopt model: Peugeot 605, zoveelste poging

In tegenstelling tot neef Citroën gaf Peugeot de voorkeur aan een zekere esthetische en technische terughoudendheid. De 605 had sobere lijnen en een conventionele ophanging. Maar die laatste was naar goede Peugeot-traditie wel bijzonder goed ontwikkeld, waardoor de 605 een van de veiligste en meest levendige berlines in zijn segment was. Qua motoren bood Peugeot een breed gamma van viercilinders op diesel en benzine aan, naast de V6 ‘PRV’ van 170 pk, of zelfs 200 pk in de versie met 24 kleppen.

Geflopt model: Peugeot 605, zoveelste poging

De 605 was dus goed gemotoriseerd en ook de uitrusting was op peil: boordcomputer, gestuurde ophanging, elektrisch verstelbare stoelen enzovoort. En net daar zat zijn grootste zwakke plek: de elektrische kabels waren immens, waardoor de betrouwbaarheid van de systemen in de problemen kwam. De eerste klanten betaalden het gelag, waardoor het imago aan diggelen lag van de Franse berline die de Duitse krachtpatsers wou beconcurreren.

Geflopt model: Peugeot 605, zoveelste poging

Door zijn reputatie van een gebrekkige betrouwbaarheid kon de 605 maar moeilijk overtuigen. Vanaf het tweede productiejaar stortten de verkoopcijfers in. Van 80.000 exemplaren in 1990 zakten ze naar 47.000 in 1991. Nieuwe motoren noch een facelift in 1995 konden de 605 nog redden. In 1999, na tien jaar in productie te zijn geweest en 254.000 gebouwde exemplaren maakte de 605 plaats voor de 607… die het nog minder goed deed.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km