Geflopt model: Renault 30, een gebrek aan ambitie

Franse naoorlogse luxewagens, het was een moeilijk verhaal. Er waren heel wat pogingen, maar evenveel flops…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 maart 2018
  • 1.300 weergaven

In 1975 pakte Renault uit met een nieuwe topversie. Die kwam net boven de 20 te staan, en kreeg dus de logische naam 30. De Renault 30 werd tegelijk voorgesteld met de klassieke Peugeot 604 met dezelfde V6-motor, maar was origineler: een vijfdeurs met voorwielaandrijving ging regelrecht tegen de stroom in. Het segment zwoer immers bij klassieke berlines met achterwielaandrijving.

Gebrek aan charisma?

In volle energiecrisis kreeg dit slagschip alleen relatief gulzige zescilinders onder de kap. Daarbij mocht hij wel origineel zijn, naar Renault-normen bleef hij klassiek: zijn ontwerp leunde te nauw aan bij dat van de compactere 20. Tot slot stootte de Renault 30 zich aan de grootste vijanden van Franse luxewagens: de Duitse concurrenten, die allemaal konden uitpakken met meer vermogen en een betere afwerking.

Doorheen de jaren

De Renault 30 TS werd voorgesteld in maart 1975, en kreeg een PRV-V6 (Peugeot-Renault-Volvo) van 2,7 liter met carburators, goed voor 131 pk. In 1977 ging het vermogen iets naar omlaag, maar het jaar erop verscheen de TX-versie, met 142 pk dankzij injectie. De versnellingsbak kreeg er een vijfde versnelling bij, al was er nog steeds een drietrapsautomaat. De uitrusting was op niveau, met onder meer een snelheidsregelaar, centrale vergrendeling en zelfs een boordcomputer.

In 1981 volgde er een facelift, een jaar later een dieselmotor: een 2,1 liter grote viercilinder turbo met 85 pk. Die trok de verkoopcijfers wat naar omhoog, maar het kwaad was al geschied: in 1983 trok Renault er de stekker uit, na minder dan 140.000 verkochte exemplaren. De R20 en R30 werden vervangen door één model: de R25. Gelukkig was die wel een schot in de roos.

Vandaag

Goed nieuws: vandaag valt de Renault 30 nog steeds niet in de smaak. Ga je bij onze zuiderburen op zoek, dan heb je met € 5.000 genoeg voor een eerlijk exemplaar. Qua onderhoud is er goed en slecht nieuws: het koetswerk roest, visuele wisselstukken zijn onvindbaar en de elektronica heeft een eigen wil. Gelukkig is de motor onverwoestbaar en vind je daar wel makkelijk wisselstukken voor. De afstelling van de carburators laat je beter over aan specialisten.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

Geruchten doen de ronde over een kleinere Tesla Cybertruck, terwijl de lancering van de ‘full size’ versie nog maar eens uitgesteld is tot 2023.

Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

Deze auto wordt in het Engels benoemd als “Notably Fast Transport”, of NFT… en hij is voorzien voor februari 2022.

BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

BMW is nog niet meteen van plan om verbrandingsmotoren vaarwel te zeggen. Dat bevestigde ontwikkelingschef Frank Weber aan het Duitse Magazine Auto Motor und Sport.

Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

Nu ja, de nieuwe Mondeo voor de Chinese markt, want naar Europa komt hij niet...

Aanbevolen tests voor jou

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 31.861
2 km

Hybride - Benzine, Manueel

€ 19.274
1 km

Benzine, Manueel

€ 19.642
2 km

Benzine, Manueel

€ 21.322
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 33.750
2017
24.652 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2018
46.129 km

Benzine, Manueel

€ 22.900
2021
2.500 km

Benzine, Manueel

€ 17.999
2019
22.396 km