Geheim project: BMW 7-Reeks… V16!

De gloednieuwe M760Li verpakt een krachtige V12. Maar dertig jaar geleden zou de 7-Reeks nog flamboyanter geweest kunnen zijn, met een V16! Er werd een prototype gemaakt, maar de productie kwam er helaas nooit.

  • Piette François
  • 29 mei 2017

In 1987 wilde BMW de flexibiliteit van zijn motorgamma aantonen, door tegelijk een kleine driecilinder-in-lijn te bouwen en een hyperkrachtige V16. Die zouden allebei gebaseerd worden op dezelfde architectuur. De ingenieurs hadden iets meer dan zes maanden nodig om de grootste motor te finetunen, en na enkele tests werd deze kerncentrale onder de motorkap van een 7-Reeks gestopt.

De 7-Reeks met V16, die “Goldfish” werd genoemd (naar zijn gouden kleur) viel meteen op door zijn kieuwen achteraan in polyester. Esthetisch waren ze discutabel, maar ze waren nodig omdat de radiatoren naar achter waren verhuisd. Zestien cilinders onder de kap van een 7-Reeks krijgen vergde toch enkele toegevingen.

Sportief? Ja en nee

De motor was ondanks het indrukwekkende aantal cilinders toch relatief eenvoudig opgebouwd: elke bank met acht cilinders had slechts één bovenliggende nokkenas, en elke cilinder had slechts twee kleppen. De 6,65 liter grote motor ontwikkelde “slechts” 408 pk bij 5.200 tpm en 613 Nm bij 3.900 tpm.

Het uiterste werd dus niet gevergd van deze motor, maar de ingenieurs zagen er wel een sportieve bestemming voor. Het had de M7 kunnen worden, met een manuele zesversnellingsbak in plaats van de klassieke viertrapsautomaat uit de 750Li van toen. Helaas haalde hij nooit het productiestadium.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km