Gemiste kans: Nuvola, de auto die Alfa Romeo moest herlanceren

Hij had alles om aan te slaan: een prachtige lijn, een wilde motor en een constructiemethode die zelfs de meest veeleisende klanten kon aanspreken en die toch de kosten drukte. Helaas kwam de Alfa Romeo Nuvola nooit op de markt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 november 2019
  • Divers

Gemiste kans: Nuvola, de auto die Alfa Romeo moest herlanceren

In 1996 stelt Alfa Romeo op het autosalon van Parijs de Nuvola voor. De naam verwijst enerzijds naar de beroemde vooroorlogse racer Tazio Nuvolari en anderzijds naar… de wolken. “Nuvola” is namelijk Italiaans voor “wolk” en moet verwijzen naar de architectuur van de auto.

Gemiste kans: Nuvola, de auto die Alfa Romeo moest herlanceren

Over de architectuur gesproken: het chassis bestaat uit een zelfdragende buizenstructuur die het kunststof koetswerk ondersteunt. Het idee is zo diverse koetswerkversies te kunnen aanbieden op één technische basis. Alfa wou destijds een cabriolet en zelfs een shooting brake van de auto afleiden. Het zou zelfs mogelijk zijn om een naakt chassis te leveren bij de verdeler, waardoor de klant er een koetswerk naar zijn wensen op zou kunnen draperen. Een beetje een terugkeer naar de methodes van voor de oorlog.

Gemiste kans: Nuvola, de auto die Alfa Romeo moest herlanceren

En als we het dan toch over de techniek hebben: Alfa had zijn beste materiaal uit de rekken getrokken. De beroemde Busso-V6 van 2,5 liter ontwikkelde dankzij drukvoeding 300 pk. Dat vermogen ging via een manuele zesversnellingsbak naar de vier wielen. Zo was de Nuvola goed voor een top van 280 km/u en een sprint naar 100 km/u in ongeveer 6 seconden. Helaas schopte hij het nooit tot serieproductie…

Gemiste kans: Nuvola, de auto die Alfa Romeo moest herlanceren

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km