Halfgeleidertekort: ook gevolgen voor autosleutels

Zonder sleutel, geen auto! En dus zijn er heel wat leveringen vertraagd.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 31 oktober 2022
  • Sector

Nee, het tekort aan halfgeleiders is nog niet voorbij, verre van zelfs. Het probleem blijft de meeste actoren in de autosector treffen. Veel van de door klanten gekozen opties, waarvan de meeste elektronisch zijn, kunnen niet ingebouwd worden bij gebrek aan chips. Dat kan de levering van duizenden nieuwe auto's met enkele maanden vertragen. Maar het zijn niet alleen de nieuwste opties en apparatuur die zorgen voor vertragingen. Sinds enkele maanden doemt namelijk een nieuw probleem op: het gebrek aan onderdelen voor de productie van... sleutels!

Eén sleutel in plaats van twee

Systemen voor het 'keyless' openen en sluiten van auto's, die vandaag de dag alomtegenwoordig zijn, zijn enkel mogelijk dankzij de aanwezigheid van halfgeleiders. Tegenwoordig kan geen enkele sleutel van een nieuwe auto meer zonder elektronische componenten. Dit heeft een aantal autobouwers, zoals Toyota, ertoe aangezet om hun klanten slechts één sleutel te leveren in plaats van de gebruikelijke twee!

Toyota is natuurlijk niet de enige die met dit probleem kampt. Ook alle Duitse fabrikanten maken zich zorgen. Zij kiezen daarom voor dezelfde aanpak als Toyota en geven de tweede sleutel pas enkele maanden na de aflevering van het nieuwe voertuig. Sommige merken, zoals BMW, zijn zelfs zo ver gegaan dat ze de optie van een digitale sleutel voor enkele weken hebben geschrapt. Maar ondertussen is die wel terug verkrijgbaar in de de catalogus van het Beierse merk. Deze situatie zal waarschijnlijk nog enkele maanden duren, tot groot ongenoegen van klanten die op hun nieuwe auto zitten te wachten.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: BMW AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km