BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Het Amerikaanse zakenblad Bloomberg komt met het nieuws dat de wereldwijde autosector met een nieuw probleem te maken heeft: een toenemend rubbertekort. Nu de wereldwijde markten stilaan weer op gang trekken na meer dan een jaar coronacrisis, kunnen de constructeurs hun productie niet voldoende opvoeren omdat het steeds moeilijker wordt om aan rubber te geraken. In de eerste plaats is een ziekte die rubberbomen treft verantwoordelijk voor de massale sterfte van deze natuurlijke rijkdom in Zuid-Amerika en lijkt het erop dat de ziekte binnenkort ook in Aziatische en Afrikaanse rubberplantages zal opduiken. Bovendien geraakt het steeds zeldzamere beschikbare rubber altijd maar moeilijker ter plekke om dat de wereldwijde handel nog steeds problemen ondervindt om weer op dreef te komen na de coronacrisis.
Daar komt nog eens bovenop dat de wereldwijde handelsprijs van rubber niet zo sterk door de vraag en de productie wordt gestuurd als die van bijvoorbeeld aardolie. Rubberboeren krijgen vandaag maar heel weinig voor hun product, waardoor ze hun investeringen in nieuwe bomen uitstellen. Dat maakt dat het wereldwijde rubbertekort een probleem van nog vele jaren zal worden. En daar komt nog eens bij dat China al meer dan een half jaar lang angstvallig rubber aan het hamsteren is.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...