Hoeveel is een Bugatti EB110 vandaag nog waard?

Het was dé supercar in het begin van de jaren negentig. De Bugatti EB110 werd voorgesteld op 25 september 1991 op het moment dat de Ferrari F40 stilaan van het toneel verdween. De McLaren F1 zou later wel orde op zaken stellen, maar die kwam pas twee jaar later.

  • Piette François
  • 26 augustus 2015

Bugatti is een legendarische naam – even mythisch als Ferrari – maar de productie stopte in 1952. De Italiaanse ondernemer Romano Artioli was ervan overtuigd dat er zaken te doen waren met Bugatti en kocht de naam. In oktober 1987 stichtte hij het bedrijf Bugatti Automobili SpA. Niets is te goed voor zijn nieuwe ‘speeltje’ en Artioli laat een moderne fabriek bouwen in Campogalliano (Italië) en trekt de beste ingenieurs aan. Het plan is (te?) ambitieus, maar deze Bugatti moet absoluut zijn naam waar maken.

Meesterwerk van vier jaar

Op 15 september 1991, de 110 jaar na de geboorte van Ettore Bugatti, wordt de EB 110 voorgesteld bij het kasteel van Versailles. Dit technologisch hoogstandje gebruikt een eigen mechaniek, dus niet van een andere constructeur. En wat voor een mechaniek: een 3,5 liter V12 met vier (!) turbo’s, een manuele zesversnellingsbak en vierwielaandrijving. Bugatti belooft 560 paarden en een topsnelheid van 340 km/u. De luxueuze afwerking en het rijgemak weten de pers te overtuigen.

Op het salon van Genève in 1992 kondigt Bugatti een nog radicalere versie aan, de EB 110 SS (Super Sport). Die weegt minder omdat de aluminium koetswerkpanelen vervangen werden door elementen uit koolstofvezel. De EB 110 SS heeft ook een nieuw motorbeheer, grotere injectoren en een andere uitlaat. Het vermogen klimt tot 610 pk en de topsnelheid gaat boven de grens van 350 km/u. Van deze versie werden maar 33 exemplaren gebouwd, waarvan één gekocht werd door Michael Schumacher.

Vandaag

Een hoge prijs, een complex uiterlijk en de komst van de McLaren F1 maakten het leven van de EB 110 moeilijk. In 1995 viel het doek na 139 exemplaren. De EB 110 wekt nu opnieuw interesse op bij liefhebbers omdat hij goed afgewerkt is, niet vaak voorkomt en ondanks het vermogen gemakkelijk stuurt.

Het exemplaar op de foto’s bij dit artikel wordt trouwens op 7 september geveild in Londen door RM Sotheby’s. Het is een SS-versie waarmee twee eigenaars in totaal 10.100 km hebben afgelegd. Hij is dus als nieuw en wordt geschat op 820.000 tot 1.050.000 euro. Er wordt zelden een EB 110 te koop aangeboden en gezien de explosieve prijsstijging van de markt reflecteert het tweede bedrag wellicht het best de waarde van de EB 110 vandaag.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: RM Auctions.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km