Honda Civic Type R: 310 pk voor 34.000 euro

Ongeveer 100 euro per pk: gezien de prijs van de Duitse concurrenten is dat bijna een geschenk. Zeker omdat deze auto uit het land van de rijzende zon sterke argumenten heeft om te overtuigen in dit segment.

  • Piette François
  • 05 maart 2015

Honda is terug. Na enkele rustige jaren keert het Japanse merk terug naar zijn eerste liefde: de sportwagens. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat het geen half werk heeft geleverd: in Genève presenteerde Honda tegelijk zijn Formule 1-wagen, de NSX en de Civic Type-R. Bovendien werd het gamma verder vernieuwd.

De looks

De Type R oogt als een bodybuilder met koetswerkextensies die niet alleen dienen om indruk te maken op je buren. Hij gebruikt spoiler, luchtinlaten en dergelijke meer als elementen om de stroomlijn te verbeteren, waardoor de lucht vlotter passeert en hij minder weegt. Kortom, hij kleeft aan de weg en vermijdt overtollig gewicht.

Motor

Motorenspecialist Honda stelt niet teleur. Vroeger had de Civic Type R een atmosferische krachtbron die met plezier de hogere toeren opzocht en tot 8.000 tr/min haalde. Leuk, maar helaas behoort dat tot een ander tijdperk. In deze turbotijden volgt de Type R zijn collega’s met een tweeliter viercilinder turbo.

De kenmerken van de Honda-motor zien er goed uit: directe injectie en een V-TEC-distributiesysteem dat het karakter van de motor behoudt en tot 7.000 tr/min draait. Dat zorgt voor 310 pk bij 6.500 tr/min en een koppel van 400 Nm vanaf 2.500 tr/min. Met zulke wapens bereikt de Civic Type R 270 km/u en legt hij 0 tot 100 km/u af in 5,7 seconden.

Concreet haalt hij een tijd van 7 minuten 50 seconden en 63 honderdsten op de Nordschleife van de Nürburgring. Het record is gebroken: de Civic Type R is de snelste voorwielaandrijver op dit circuit, de Renault Mégane RS Trophy-R en Seat Leon Cupra zijn verslagen.

Knappe knop

Zoals de startknop krijgt de bestuurder een veelbelovende R+-knop. Die past de koppelcurve van de motor aan, verstevigt de adaptieve ophanging met 30 procent en maakt de besturing directer.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km