Honda Civic Type R: eindelijk (bijna) klaar

Na een hele reeks teasers en concepts, maakt Honda eindelijk de definitieve eigenschappen bekend van de Civic Type R, al heet het model dat op het salon van Parijs staat nog altijd concept. De Honda Type R mengt zich in het competitieve segment van snelle compacte auto’s, zoals de Renault Mégane RS, Ford Focus ST en Opel Astra OPC.
  • Piette François
  • 29 september 2014

280 pk en een manuele bak

De sportieve Type R-modellen van Honda hebben een lange traditie van atmosferische motoren die hun paardenkracht zeer hoog in de toeren zoeken. Honda veranderde van school en schakelt over op de turbo. De tweeliter viercilinder levert dik 280 pk. Met een maximumtoerental van 7.000 tr/min scheert Honda niet zulke hoge toppen als vroeger, maar doet het nog altijd beter dan de rest. Als transmissie kiest Honda een handgeschakelde zesversnellingsbak met ‘chirurgische precisie’, als we het persbericht mogen geloven.

Suehiro Hasshi, projectleider voor de Civic Type R, licht toe: “Bij een manuele versnellingsbak kunnen de bestuurders zelf de versnelling kiezen die ze willen, bijvoorbeeld van vijf direct naar drie bij het naderen van een bocht. De nieuwe Civic Type R wil zich opwerpen als de ultieme driver’s car, dus was dit de beste keuze.”

Chassis

Honda treedt nog niet in detail, maar kondigt aan dat de Civic een adaptieve ophanging heeft en dat de besturing werd aangepast voor zo weinig mogelijk koppelreacties in het stuur. Voor wie graag op circuit rijdt, biedt Honda de +R-modus die de ophanging, besturing, motor en dergelijke aanpast. Of zoals Hasshi-san uitlegt: “De +R-knop transformeert de Civic Type R in een meer dynamische, atletische en opwindende auto voor de bestuurder. Het verschil in karakter is enorm. De '+R'-modus is extreem; de auto is hierdoor ideaal voor het circuit.”

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km