Honda op Intermot: nostalgie en prestatie!

Eindelijk heeft Honda zijn CBR 1000 RR vernieuwd! Reken een tiental pk extra en zo’n vijftien kilo minder gewicht. Op een markt die meer interesse heeft voor dit soort motor, brengt Honda twee interpretaties uit van zijn CB 1100. 
  • Wouters Bruno
  • 05 oktober 2016

De nieuwe Fireblade, met een gewicht van 195 kilogram, is nu goed voor 141 kW of 192 pk. Volledig herzien krijgt de viercilinder-in-lijn plaats in een gloednieuw kader en dit keer is de elektronica op elk niveau aanwezig. Er loopt informatie binnen voor tractiecontrole en er is ABS voor het controleren van de stabiliteit in de bochten en het minimaliseren van blokkering van het achterwiel bij snel afschakelen.

De semi-actieve vering van Öhlins en het remsysteem van Brembo bewijzen de kwaliteit van de onderdelen, net zoals het reservoir in titanium. Er zijn meerdere rijmodi mogelijk, waarvan enkele instelbaar zijn. Bovendien geeft het instrumentenpaneel een ton aan info weer, en kan je ook hier de instellingen aanpassen. Een doorgedreven SP2-versie staat naast de Fireblade. Deze is aangepast voor het circuit en heeft velgen van Marchesini, een geoptimaliseerde motor en specifieke elektronica. Racing kits zijn beschikbaar.

Voor de liefhebbers van vintage is de CB 1100 terug in twee versies en de ene is een tikkeltje ‘braver’ dan de andere.  De CB EX 1100 speelt in op de 'revival'-trend en komt nostalgisch uit de hoek, maar heeft ook oog voor moderne toetsen. Zo zijn er de spaakwielen van 18 duim en led-verlichting. De motor ademt tegenwoordig via twee kleinere en lichtere uitlaten.

Er is ook een nieuwe brandstoftank met rondere vormen en enkele zwarte accenten op de motor, terwijl de twee tellers versierd zijn met chroom. De dempers van Showa zijn gloednieuw, net als de aluminium monoshock. De CB weegt 5 kilogram minder, maar blijft wel een zwaargewicht met zijn 255 kilogram.

De CB 1100 RS is een pak sportiever en valt vooral op door zijn wielen, de bijzonder aanwezige zwarte kleur, het speciale zadel, de extreem geavanceerde Showa-dempers en een uitzonderlijk remsysteem (met grotere schijven bediend door vierzuigerklauwen). Op een paar gram na duidt de weegschaal 252 kilogram aan. Aan de viercilinder zelf verandert er niets.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Honda.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km