Hyundai Portico : Chicago geëlektrocuteerd

  • Piette François
  • 08 april 2005
De concept-auto Portico, die in februari in Chicago door Hyundai werd gepresenteerd is een Cross-over hybride. Zelfs al is er een thermische V6 onder de motorkap, de vier aandrijfwielen worden door twee elektrische motoren in beweging gezet. Deze hybride is dus voorzien van een integrale overdracht. Hyundai beschouwt dit model ronduit als een eerste schets van zijn nieuwe generatie familieauto's. De Portico, ontworpen en gebouwd door een team van het designcentrum in Zuid-Korea, kan 6 passagiers beschermen in twee rijen van drie. De Portico is een kruising tussen een monospace en een SUV. Esthetica Het eerste ding dat je opvalt aan de Portico treft, is de afwezigheid van conventionele kolommen. De portieren achteraan gaan naar voor open om de toegang tot de auto te vergemakkelijken. Volgens zijn ontwerpers, laat de schikking in twee banken veel meer plaats voor de benen dan in de modellen met drie banken. Het panoramadak, dat met een eenvoudige druk op een knop verduisterd kan worden, draagt eveneens bij tot de allures van de Portico. Het model heeft een wielbasis van 3070 mm, een lengte van 5000 mm en een breedte van 2000 mm. Hij heeft P255/60R-18 banden. De motor Dit nieuwe prototype van Hyundai wordt met een nieuwe aluminium 24 kleppen V6 motor van 3,3 liter uitgerust die men ook in de Sonata terugvindt. Maar hier ontwikkelt hij "slechts" 150 kW (204 pk.) tegen 173 kW voor de berline. Deze motor wordt aan een 6-traps automaat gekoppeld met de mogelijkheid om sequentieel handmatig te schakelen. Maar de Portico werd speciaal ontworpen met het oog op hybride aandrijving, vier aandrijfwielen met twee elektrische motoren. De 110 kW (126 pk.) drijft de wielen vooraan aan, de tweede van 60 kW (83 pk.) de achterwielen. Elektronische hersenen besturen dit alles. Hybride experimenten Zelfs al heeft Hyundai nog geen hybride voertuig op de markt, de fabrikant heeft reeds een rijke ervaring op dit gebied. Hij heeft immers talrijke concept-auto’s benzine-elektriciteit of met brandstofcellen gebouwd. Tests van de Getz zijn trouwens in Korea bezig. Maar de Santa Fe’s en Tucsons werden eveneens gewijzigd. Trouwens hybride Tucsons worden momenteel ook getest in Californië.

Bron : Hyundai
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km