Hyundai Santa Fe: altijd waakzaam

Enkele dagen na de eerste officiële foto’s volgt de informatie: de Santa Fe is aan zijn vierde generatie toe en zet vooral in op veiligheid.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 februari 2018

Hyundai zat op hete kolen om het nieuwe topmodel in zijn SUV-familie voor te stellen en loste begin deze maand al enkele beelden. Enkele dagen voor zijn debuut in Genève geeft de constructeur de details vrij.

Grotere koffer

De vierde Santa Fe neemt de stijlkenmerken van de recente Huyndai-SUV’s over, zoals de kleine Kona of de Nexo op waterstof. Voortaan is hij 4,77 meter lang, en hij ziet zijn wielbasis verlengd met 6,5 centimeter. Dat betekent niet alleen meer interieurruimte, maar ook een grotere koffer. Die is 40 liter groter en 625 liter groot. De Santa Fe biedt nog steeds plaats aan zeven passagiers.

Head-updisplay

Naast praktische aspecten wil de Santa Fe ook meer luxe. Het dashboard kan worden overtrokken in leder en de zetels kunnen worden voorzien van een diamantmotief aan de bovenkant. Voor het eerst in zijn carrière krijgt de Santa Fe ook een head-updisplay. De connectiviteit verrast niet: Apple CarPlay, Android Auto en Live-connecteddiensten (weer, verkeer, brandstofprijzen,…). De topversie heeft een infotainmentsysteem van 8 duim groot.

Aanwezig

Vooral het veiligheidsarsenaal krijgt een stevige update. Het wordt gebundeld onder de naam Hyundai SmartSense. Dat bevat onder meer een dodehoekwaarschuwing, noodremhulp met voetgangerherkenning, rijstrookassistentie, en een waarschuwing voor naderend verkeer bij manoeuvres of bij het openen van de deuren. Dan is er nog een gloednieuw en zelf ontwikkeld veiligheidssysteem: Rear Occupant Alert. Dat detecteert bewegingen van kinderen of huisdieren aan boord. Merkt het die op nadat de chauffeur de auto op slot heeft gedaan, claxonneert hij automatisch.

Tot 197 pk

Qua motoren biedt de Hyundai Santa Fe de keuze tussen een 2.0 diesel van 150 of 180 pk, en een 2.2 diesel van 197 pk. Wie liever benzine wil, kan terecht bij een 2.4 van 184 pk. De motoren zijn gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of aan een nieuwe achttrapsautomaat, en drijven ofwel de voorwielen of de vier wielen aan.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km