BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Enkele dagen na de eerste officiële foto’s volgt de informatie: de Santa Fe is aan zijn vierde generatie toe en zet vooral in op veiligheid.
Hyundai zat op hete kolen om het nieuwe topmodel in zijn SUV-familie voor te stellen en loste begin deze maand al enkele beelden. Enkele dagen voor zijn debuut in Genève geeft de constructeur de details vrij.
De vierde Santa Fe neemt de stijlkenmerken van de recente Huyndai-SUV’s over, zoals de kleine Kona of de Nexo op waterstof. Voortaan is hij 4,77 meter lang, en hij ziet zijn wielbasis verlengd met 6,5 centimeter. Dat betekent niet alleen meer interieurruimte, maar ook een grotere koffer. Die is 40 liter groter en 625 liter groot. De Santa Fe biedt nog steeds plaats aan zeven passagiers.
Naast praktische aspecten wil de Santa Fe ook meer luxe. Het dashboard kan worden overtrokken in leder en de zetels kunnen worden voorzien van een diamantmotief aan de bovenkant. Voor het eerst in zijn carrière krijgt de Santa Fe ook een head-updisplay. De connectiviteit verrast niet: Apple CarPlay, Android Auto en Live-connecteddiensten (weer, verkeer, brandstofprijzen,…). De topversie heeft een infotainmentsysteem van 8 duim groot.
Vooral het veiligheidsarsenaal krijgt een stevige update. Het wordt gebundeld onder de naam Hyundai SmartSense. Dat bevat onder meer een dodehoekwaarschuwing, noodremhulp met voetgangerherkenning, rijstrookassistentie, en een waarschuwing voor naderend verkeer bij manoeuvres of bij het openen van de deuren. Dan is er nog een gloednieuw en zelf ontwikkeld veiligheidssysteem: Rear Occupant Alert. Dat detecteert bewegingen van kinderen of huisdieren aan boord. Merkt het die op nadat de chauffeur de auto op slot heeft gedaan, claxonneert hij automatisch.
Qua motoren biedt de Hyundai Santa Fe de keuze tussen een 2.0 diesel van 150 of 180 pk, en een 2.2 diesel van 197 pk. Wie liever benzine wil, kan terecht bij een 2.4 van 184 pk. De motoren zijn gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of aan een nieuwe achttrapsautomaat, en drijven ofwel de voorwielen of de vier wielen aan.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.