Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De Facel II mocht bij zijn lancering in 1961 uitpakken met de titel van de snelste vierzitter ter wereld en is de krachtigste Franse productiewagen ooit gebleven tot de komst van de weinig succesvolle (13 exemplaren) Venturi 400 GT… meer dan 30 jaar later. Onder de motorkap had de Franse constructeur het beste van het beste uit de VS gelepeld: een Chrysler-V8 met 355 tot 400 pk. Daarmee was deze mooie coupé goed voor een topsnelheid van bijna 250 km/u.
Adembenemende lijn
Maar de Facel II, die de al sublieme HK500 opvolgde, had vooral een design met een uniek evenwicht en raffinement. De Franse schone werd in zijn tijd gezien als een opmerkelijke auto en weet ook vandaag nog bewonderende blikken te oogsten. Een meesterwerk, maar ook een zwanenzang, want dit was de laatste ‘dikke’ Facel en drie jaar later moest het merk de boeken neerleggen na slechts 184 exemplaren. In die korte periode heeft de Facel II de jetset van zijn tijd weten te verleiden, zoals Ringo Starr, Tony Curtis, de Sjah van Iran en zelfs de koning van Cambodja…
We moeten toegeven dat deze schoonheid zijn leeftijd laat voelen als je het stuur neemt. Zelfs naar de normen van zijn tijd mag het rijgedrag plomp en onprecies worden genoemd. Maar zijn roeping was niet absolute sportiviteit, maar wel ‘grand tourisme’. En op dat vlak kent de Facel II geen gelijke. Hij dompelt zijn 4 inzittenden onder in een verfijnde atmosfeer met op de achtergrond de wilde roffel van zijn motor. Goed om weten is dat de exemplaren met een manuele vierversnellingsbak meer vermogen hadden dan die met drietrapsautomaat.
Het onderhoud van deze dikke V8 vormt geen probleem omdat de meeste onderdelen gewoon verkrijgbaar zijn in de VS, maar de rest is veel lastiger. Omdat de Facel quasi met de hand in elkaar werd gezet, is een vaardige hand nodig om zijn wieltreinen af te stellen. De armaturen zijn vandaag gewoon onvindbaar geworden. Daarom moet je wel lid worden van de eigenaarsclub (Amicale Facel Vega). En ook een vette bankrekening is een vereiste (300.000 euro voor een mooi exemplaar). Goede jacht gewenst!Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.