International Mini Meeting in Lommel: de hele familie samen!

Afgelopen pinksterweekend kwamen er duizenden Mini’s van alle generaties samen bijeen op het Kristalpark-terrein in Lommel. Zij waren er uitgenodigd door de Mini Fun Club of Belgium, die de festiviteiten dit jaar in goede banen leidde.
  • Wouters Bruno
  • 15 mei 2016

Heel de familie kwam er bij elkaar, van de oude klassieke Mini’s tot de huidige generatie. De legendarische Coopers stonden er naast bescheiden Austin Mini Sevens en Morris Mini Minors. Maar ook alle varianten die er door de jaren heen kwamen konden niet ontbreken, van luxueuze Wolseley Hornets en Riley Elfs tot de verbazende Mini Moke en de bijzonder utilitaire Mini Van en Pick-Up. En dan vergeten we bijna de Britse “woodies” en Clubmans uit de jaren zeventig, met hun kenmerkende vierkante neus. Die basis wordt gebruikt voor alle mogelijke afgeleiden die je op het terrein tegenkomt, zoals deze shocking pink Mini Mini cabrio.

De sponsor van het evenement, Mini Belux, zette het huidige gamma in de kijker met een knipoog naar het verleden. Zo konden we achter het stuur kruipen van de gloednieuwe Mini Cooper SD Clubman All4, daarna van een Mini uit 1997, het gebalde genie van 305 cm in een van zijn laatste bouwjaren.

Mini Clubman All4

Met zijn lengte van 4.253 mm heeft de Mini Clubman alleen zijn naam nog gemeen met de Mini. Maar nu is hij wel een aantrekkelijke gezinswagen! Hij heeft meer appeal dan de vergrijzende Countryman (die binnenkort wordt vervangen) en is groter dan zijn voorganger. Toch blijft de Clubman zijn charme behouden, die de Mini-fans vandaag nog steeds aanspreekt, met zijn “split doors” en Mini-interieur. Met zijn ruimte en efficiëntie biedt hij een andere rijbeleving.

Daar komt nu ook een All4-variant bij, die op commando de vier wielen aandrijft. De Mini blijft in de eerste plaats een voorwielaandrijver, maar stuurt het koppel naar de achterwielen wanneer dat nodig is.

Rauno Aaltonen

De 190 of 192 pk van de Cooper SD en Cooper S worden moeiteloos aan de grond gezet, en je kunt er zonder problemen sportief mee rijden. Ook Rauno Aaltonen, een van de legendarische “vliegende Finnen”, die in 1967 de Rally van Monte Carlo won aan het stuur van een Cooper S, is enthousiast over het rijgedrag van de Mini.

Tussen de regels geeft hij wel toe dat de meest recente Mini aan de grote kant is, al voegt hij daar terecht aan toe dat dit voor alle moderne productieauto’s geldt. Toch is het beeld dat hij schetst van een dans met een dame van 120 kg bijzonder geestig, net als zijn verhalen over de diskwalificatie van de Mini in Monte Carlo in 1966.

Rauno Aaltonen beloofde het al, maar de Cooper SD Clubman All4 valt op door zijn stijfheid, en is op de testroute rond Lommel op geen foutje te betrappen. Het dieselblok klinkt zelfs vrolijk en past perfect bij de achttrapsautomaat. Alleen de prijs (€ 33.500 zonder de talrijke aantrekkelijke opties) is een klein minpuntje voor deze efficiënte en leuke break (€ 29.500 voor de Cooper S Clubman All4).

Drie meter nul vijf

De generatiekloof is vreselijk. Onze kleine Mini uit 1997 straalt oneindig veel charme uit, maar de rijhouding is… verrassend. Het comfort, of gebrek eraan, dateert de auto meteen. Het weggedrag is dan weer bijzonder hedendaags. Er is geen enkel onderstel uit 1959 dat kan tippen aan dat van Mini. Niet verwonderlijk dus dat hij races en rally’s won. Zelfs vijftig jaar later hoeft hij van niemand lessen te krijgen. En er zijn er weinig die dat kunnen zeggen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Mini.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km