In 1982 kreeg Johannes-Paulus II een pausmobiel van Seat

Het karretje moest onverwacht worden ontwikkeld en is maar één keer gebruikt.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 29 juli 2020
  • Sector

Van alle pausen heeft Johannes-Paulus II zonder twijfel de meeste kilometers afgelegd. Tijdens zijn lange pontificaat heeft hij de hele wereld afgereisd. Daarom zijn verschillende wagens gebouwd om hem door grote mensenmassa’s te vervoeren, waarbij hij goed te zien was maar wel veilig was. In het wagenpark van de Heilige Stoel stonden onder meer een Fiat Campagnola, een Toyota Land Cruiser en een imposante Mercedes G-Klasse.

In de herfst van 1982 stond een reis op de planning naar Spanje, met als hoogtepunt een openluchtmis in het stadion van Santiago-Bernabéu van Madrid. Het Vaticaan had elk detail geregeld, maar besefte pas heel kort voor het evenement dat geen enkele van de pausmobielen door de poorten van het stadion paste. Er moest dus heel snel een pausmobiel in elkaar worden geknutseld aangezien de heilige vader zich niet te voet kon verplaatsen door een bomvol stadion.

Seat brengt redding

Om snel een gemakkelijk te kunnen reageren werd een plaatselijke autobouwer aangesproken: Seat, gevestigd in Martorell, een voorstad van Barcelona. De veiligheidsdienst van het Vaticaan bestelde er een voldoende compacte pausmobiel om tot in het Madrileense stadion te kunnen rijden. Seat bouwde sinds 1980 de Fiat Panda onder licentie. Op het studiebureau van het merk besefte men al snel dat dit het enige model was dat in de arena kond rondrijden en dus schoten de Spaanse techniekers in actie.

Een preproductiemodel dat diende om onderdelen binnen de fabriek rond te rijden werd opgevorderd. Het dak van de auto werd verwijderd, de voorruit kon worden neergeklapt en het koetswerk werd verstevigd. Achterin werd een beugel gemonteerd zodat Johannes-Paulus II zich kon vasthouden tijdens het rijden. Op minder dan twee weken knutselden de mensen van Seat een auto in elkaar die weliswaar Spartaans was, maar die wel perfect zijn werk deed.

Vandaag maakt deze buitengewone Seat onderdeel uit van de vaste collectie van het Museo Seat in Barcelona.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Seat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km