“In 2025 is een kwart van alle nieuwe auto’s in Europa elektrisch”

Dat voorspelt een studie van een Duits instituut.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 17 september 2020
  • Elektrisch

Het Chemnitz Automotive Institute (CATI) heeft een studie gepubliceerd waarin het voorspelt dat tegen 2025 een kwart van alle nieuwe auto’s op de Europese markt een puur elektrische aandrijving zal hebben. “Vandaag zien we al dat de verkoopcijfers van EV’s aan het stijgen zijn, maar die groei gebeurt nog met de handrem op. De komende twee jaar gaat dat echter veranderen,” zo zeggen de onderzoekers. Ze merken op dat er vandaag al lange wachttijden zijn voor wie een elektrische auto bestelt. Maar de sector zal zijn productievermogen sterk opvoeren in de komende jaren. Autoconstructeurs moeten wel hun elektrische aandeel vergroten als ze de enorme boetes van de EU willen vermijden door een te hoge gemiddelde CO2-uitstoot van hun wagenpark.

Duitsland als voortrekker

“In 2019 zijn op 17 verschillende locaties – waarvan zes in Duitsland – in acht Europese landen 276.500 EV’s gebouwd. In 2022 zullen er dubbel zoveel productielocaties zijn in minstens elf Europese landen en zal de productiecapaciteit meer dan verviervoudigd zijn […] tot 1,2 miljoen puur elektrische voertuigen. Tegen 2025 zullen dat er meer dan 2 miljoen zijn”. Meer dan de helft van die auto’s – 1,1 miljoen exemplaren – zal tegen 2025 in Duitsland van de band lopen. Vooral lichte elektrische bedrijfsvoertuigen bieden nog een enorm marktpotentieel. Dat segment is vandaag nog grotendeels in handen van kleine spelers en is nog niet echt in het vizier van de grote merken gekomen, maar daar zou verandering in komen, zo voorspelt de studie. Voor waterstofauto’s tot slot verwacht de studie de komende 10 jaar weinig tot geen beweging. Enkel Toyota en Hyundai houden zich daar nog mee bezig.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: CATI.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km