Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik met verstomming geslagen was door dit concept van een sportieve coupé. Met zijn atletische vorm en mooie rondingen sprong hij meteen in het oog bij het publiek van het salon van Genève.
Onder dat elegante kleedje ligt geen grote V8 biturbo maar wel een kleine ... driecilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,2 liter. Neen, dat is geen grap. Deze motor heeft maar één functie: de batterijen opladen als ze leeg zijn, zonder hierbij de wielen aan te drijven. Dat is de taak van twee elektromotoren die centraal achterin liggen en die samen 400 pk leveren. 0 tot 100 km/u wordt in ongeveer vier seconden afgelegd.
De volledig elektrische modus haalt een autonomie van circa 50 kilometer. Zodra die kaap gerond is, neemt de kleine driecilinder over om het rijbereik te verlengen tot 500 kilometer. Volgens Infiniti stoot deze Emerg-E Concept gemiddeld maar 55 g CO2/km uit.
Allemaal goed nieuws, maar het slechte nieuws is dat dit maar een concept is en er nog niets gecommuniceerd werd over eventuele productie.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!