Interview: Thomas Chrétien, verantwoordelijke Marketing EU voor de Nissan Ariya

Afgelopen woensdag onthulde Nissan met veel bombarie zijn elektrische cross-over Ariya. Thomas Chrétien, die verantwoordelijk is voor de marketing rond het model, barst van het enthousiasme: “ik beloof je: dit ding is écht fun to drive!”.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 16 juli 2020
  • Elektrisch

In het kader van de lancering van de Nissan Ariya kregen wij de kans tot een pandemiebestendig Zoom-interview met Thomas Chrétien. Los van zijn professionele betrokkenheid bij de Ariya is hij ook persoonlijk een enthousiaste EV-rijder, die al jarenlang met de Nissan Leaf leeft en dus weet waar hij het over heeft.

Interview: Thomas Chrétien, verantwoordelijke Marketing EU voor de Nissan Ariya

Vroom.be: Mijnheer Chrétien, de nieuwe Nissan Ariya zit vol spitstechnologie en heeft grote batterijen en krachtige motoren. Wordt hij zo niet te duur om als Nissan verkoopbaar te zijn?

Thomas Chrétien: “We hebben het onszelf nog moeilijker gemaakt: we lanceren de Ariya in de eerste plaats als een C-segment cross-over en pas daarna als een EV. Dat betekent dat we met onze prijzen in de buurt van andere C-segment cross-overs moeten blijven. Ik mag vandaag nog geen tarieven verklappen, maar ik beloof u dat we mooi in de kern van ons segment zitten. De Ariya wordt dus een toegankelijke auto die veel mensen kan bereiken.”

Interview: Thomas Chrétien, verantwoordelijke Marketing EU voor de Nissan Ariya

V: De Ariya kiest als snellaadstandaard voor CCS in plaats van CHAdeMO. Betekent dit dat Nissan uit de CHAdeMO-samenwerking stapt?

TC: “Neen, zeker niet. De Ariya moet doorsnee klanten in de EU kunnen aanspreken en daar merken we dat CCS nu eenmaal de dominante oplossing aan het worden is. Daar mogen we niet blind voor zijn. Maar de Leaf houdt wel vast aan CHAdeMO, onder meer omdat die standaard V2G-capaciteiten heeft (nvdr: V2G of Vehicle-to-Grid, waarbij de auto ook stroom terug in het netwerk kan pompen om het te helpen balanceren). Maar de keuze voor CCS heeft wel degelijk verregaande gevolgen. Zo hebben wij 7 jaar geleden aan onze dealers gevraagd om te investeren in CHAdeMO-snelladers. Nu gaan we hen ondersteunen om over te schakelen op dubbele laders, die ook de CCS-standaard ondersteunen.”

V: De Ariya lijkt op geen enkel ander model binnen het Nissan-gamma. Staat hij er een beetje buiten?

Interview: Thomas Chrétien, verantwoordelijke Marketing EU voor de Nissan Ariya

TC: “Helemaal niet, integendeel: de Ariya wijdt een nieuwe designtaal in voor Nissan en ook het merklogo is voor het eerst in 20 jaar vernieuwd. Op elektrische modellen kan dat logo trouwens voor het eerst worden verlicht – waar dat van de plaatselijke wetgever mag. Het V-vormige radiatorrooster van ons huidige gamma wordt vervangen door een groter zwart vlak. Op de elektrische Ariya is dat geen radiatorrooster maar een “Tech Shield”, een afdekkap waar sensoren, radars en camera’s voor de rijhulpsystemen in verborgen zijn. Verder is het heel zuivere design van de auto met weinig uitstulpingen of franjes ook gedicteerd door de stroomlijn. Om het rijbereik van de Ariya te vergroten, hebben we ons best gedaan om hem zo aerodynamisch mogelijk te maken. Een Cx van ongeveer 0,30 is uitstekend voor een SUV. Waar de Ariya wel mee vernieuwt, is met zijn platform: het CMP-EV, dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische modellen in het C-segment en dat je nog zal zien opduiken bij Renault en Mitsubishi, en onder andere modellen van ons eigen gamma. Vergeet niet dat Nissan ernaar streeft om tegen 2023 minstens de helft van zijn volume uit geëlektrificeerde modellen te halen: puur elektrische en hybride modellen”.

Interview: Thomas Chrétien, verantwoordelijke Marketing EU voor de Nissan Ariya

V: De ‘kleine’ batterij van de Ariya is nagenoeg even groot als de grootste accu die in de Leaf beschikbaar is. Gaat het om dezelfde batterij?

TC: “Neen, de batterijen in de Ariya zijn nieuw (nvdr: een andere gesprekspartner bij Nissan vertelde ons dat ze van het Chinese CATL komen). Ze zijn vloeistofgekoeld in plaats van luchtgekoeld zodat je met deze auto zo vaak kan snelladen als je wil. De Leaf is ook een ander soort auto met een ander doelpubliek. Hij mikt op early adopters, op zoek naar een zo groot mogelijke efficiëntie. De Ariya gaat voor de tweede golf van EV-kopers, de minder vroege instappers. Zij willen meer rijbereik, krachtiger snelladen en straffe prestaties. En geloof mij: de Ariya is écht fun to drive. Dat zeg ik niet als Nissan-woordvoerder maar als auto-enthousiast!”.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km