Is het einde van de V12 bij BMW en Rolls-Royce nabij?

Het zijn harde tijden voor prestigieuze motoren.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 15 mei 2020
  • Sector

Het is duidelijk dat twaalfcilinders een uitstervend ras zijn. Zeldzame beestjes zoals de bolides van Lamborghini of Ferrari zullen waarschijnlijk nog een paar jaar kunnen rekenen op dit soort overweldigende motoren. Bij de meer conventionele modellen lijkt het hoofdstuk echter zo goed als afgesloten.

Zo ziet het er naar uit dat de V12 van de huidige Mercedes S-Klasse niet meer zal worden overgenomen door zijn opvolger. Hij zal wel nog even het Maybach-gamma aandrijven. En ook in München, bij BMW, staat de V12 van de huidige M760Li (612 pk en een koppel van liefst 850 Nm) op het punt te verdwijnen. Volgens onze collega’s van Bimmertoday, die doorgaans zeer goed geïnformeerd zijn, zou dit model komende herfst al uit productie gaan voor de Europese markt. De nichemotor moet namelijk worden herwerkt om te voldoen aan de toekomstige uitstootnormen, wat te veel geld zou kosten.

En wat met Rolls-Royce?

Maar als de twaalfcilinder bij BMW verdwijnt, wat moet Rolls-Royce dan doen, dat dezelfde motor gebruikt?

Hij ligt namelijk in de neus van Cullinan en de nieuwe Phantom. De V12 zou het dus nog een paar jaar moeten uitzingen onder de motorkap van deze Britse edelmodellen. Toekomstige generaties zullen het echter ongetwijfeld met veel bravere krachtbronnen moeten doen, waarschijnlijk hybrides of zelfs volledig elektrische aandrijflijnen. Hetzelfde gaat trouwens op voor BMW.

BMW-baas Oliver Zipse liet een paar weken geleden trouwens al weten: “De nieuwe generatie van de 7-Reeks krijgt vier soorten aandrijflijnen: benzine, diesel, plug-inhybride en puur elektrisch. Al die versies zijn gebaseerd op dezelfde architectuur. En de krachtigste 7-Reeks heeft ongetwijfeld recht op een of andere vorm van elektrificatie”.

Waar is de tijd dat BMW nog nadacht over een 7-Reeks met een… V16?

BMW

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: BMW AG. Source ©: Bimmertoday.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km