BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
“De ultieme sportcoupé”, zo noemt Jaguar-topman Phil Popham de tweede variant van de populaire F-Type. In Los Angeles werd de F-Type Coupé voorgesteld, nog een tikkeltje sportiever dan de huidige roadster.
Net als bij de roadster brengt Jaguar drie versies van de F-Type Coupé, twee V6-modellen en een V8. Bij de coupé heet de topversie echter “R” en stijgt het vermogen met 55 pk. De 5.0 V8-compressor is hier goed voor 550 pk, 680 Nm, een acceleratie naar 100 km/u in 4,2 seconden en een top van 300 km/u. Indrukwekkende cijfers. Een actief elektronisch differentieel leidt alles in goede banen.
De 3.0 V6-modellen van de coupé (340 pk of 380 pk als “S”), verschillen motorisch niet van de roadster. Alle motoren sturen hun vermogen naar de achterwielen via een achttrapsautomaat. Een koolstof-keramisch remsysteem (een optie op de “R” en de “S”) gaat automatisch lichtjes remmen zodra de bestuurder het gaspedaal lost en verlaagt het gewicht met 21 kg.
Dankzij de toevoeging van het dak en veelvuldig gebruik van aluminium is de F-Type Coupé de serie-Jaguar met de grootste torsiestijfheid ooit. Opmerkelijk, want de auto heeft geen B-stijl. Ook met het optionele glazen panoramadak zou de F-Type Coupé even stijf blijven. In vergelijking met de roadster is de ophanging iets harder afgesteld.
De verkoop van de F-Type Coupé start in de lente. Hij kost minstens 68.800 euro en is daarmee 6.500 euro goedkoper (nu ja, minder duur) dan de roadster. Nog een voordeel is dat je iets meer bagage kunt meenemen (407 liter, genoeg voor twee golftassen). Of hij ook mooier is dan de roadster? Dat kun je zelf bekijken op het volgende salon van Brussel.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!