Jaguar overweegt drastische koerswijziging voor XE en XF

Jaguars berlines (en break) XE en XF zijn tegenvallers qua verkoopcijfers. Het merk overweegt daarom een totaal andere aanpak voor de opvolgers.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 22 juni 2020
  • Sector

De (krimpende) automarkt kiest steeds meer voor SUV’s en cross-overs, ten nadele van de traditionele berlines. Dat doet Jaguar pijn, want het merk heeft veel geld en energie gestoken in het specifieke platform van de berlines XE (formaat BMW 3-Reeks) en XF (formaat BMW 5-Reeks, ook verkrijgbaar als break), en die verkopen niet goed genoeg. Daarom is het merk diep aan het nadenken hoe het de aflossing van beide modellen gaat aanpakken. Het Britse magazine Autocar sprak met een paar insiders van het merk en meldt dat op dit moment meerdere pistes parallel worden bestudeerd. Een mogelijkheid is dat de twee modellen worden vervangen door één vijfdeursauto, die vrij compact zou zijn en heel sterk zou inzetten op een laag verbruik. De look van die auto zou wat doen denken aan die van de concept RD-6 uit 2003. Een andere optie is dat de XE wordt vervangen door een hatchback à la Audi A3, BMW 1 en Mercedes A, terwijl de XF dan zou worden afgeleid van het nieuwe MLA-platform van de toekomstige grote limousine XJ. Dat platform is geschikt voor zowel klassieke aandrijflijnen als voor volledig elektrische versies en is dus meer toekomstbestendig.

Dwars

Daarnaast moeten Jaguar en zustermerk Land Rover ook op zoek naar een nieuw platform voor modellen met dwars ingeplante motor, want de huidige basis (Jaguar E-Pace, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque) komt op leeftijd. In plaats van een nieuw platform te ontwikkelen, hoopt de groep een samenwerking met een grotere constructeur te kunnen bewerkstelligen. Aangezien JLR al motoren deelt met BMW, zou het platform van Mini en de BMW’s 1- en 2-Reeks goed van pas komen.

Covid-19 en Euro 7

Sowieso zijn het zware tijden voor kleine constructeurs als JLR. Door de stilstand van de wereldeconomie als gevolg van Covid-19 zijn de verkoopcijfers drastisch gedaald (-26 procent voor Land Rover in het eerste trimester van 2020, -42,6 procent voor Jaguar) terwijl de groep al een matig 2019 achter de rug had (-10 procent). Tegelijk worden in 2026 de nieuwe Euro 7-uitstootnormen ingevoerd en die zouden zelfs de rijkste autoconstructeurs hard kunnen treffen. Voor een piepkleine groep als JLR (161.000 verkopen wereldwijd in 2019) kunnen de verkeerde strategische beslissingen dus dodelijk zijn…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Autocar.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km