Je volgende Volkswagen Golf zal elektrisch zijn

Volkswagen lanceert een elektrisch offensief met zijn 100% elektrische I.D.-familie. Dat wisten we al. Maar de Duitsers willen ook hun klassieke modellen elektrisch laten rijden. De populaire Golf krijgt de première.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 mei 2018
  • Elektrisch

Volkswagen heeft een strategie om de uitstoot van zijn klassieke gamma te verminderen. De grote elektrificatiebeweging, die parallel zal evolueren met de 100% elektrische modellen, zal worden ingezet met het model dat vandaag het vaakst verkocht wordt: de Golf.

Golf 8

De volgende generatie Golf, generatie acht intussen, wordt volgend jaar verwacht en mag als eerste met het nieuwe mild hybrid-systeem aan de slag. Die toepassing willen de Duitsers nadien uitrollen voor de rest van het gamma.

Alternator-starter

Het systeem bestaat uit een klassieke verbrandingsmotor met een riemaangedreven alternator-starter. Zoals de naam aangeeft, dient hij niet alleen als alternator. Als starter zet hij de verbrandingsmotor, die wanneer mogelijk wordt uitgeschakeld, discreet weer in gang. Daarnaast dient hij als kleine elektromotor die het koppel bij stationair toerental een tijdelijke boost geeft. Met een milde hybride kan je weliswaar niet volledig elektrisch rijden, zoals je bij andere hybrides wel kan.

48 volt

De alternator-starter krijgt een specifiek 48 volt-netwerk dat wordt gevoed door een kleine lithium-ionbatterij. Dat vult het klassieke 12 volt-systeem aan dat de traditionele functies nog steeds voor zijn rekening neemt. Het 48 volt-systeem neemt bij het remmen wel meer energie op dan het klassieke 12 volt-netwerk.

Volgens Volkswagen bespaar je met een milde hybride tot 0,3 l/100 km aan brandstof. Op die manier hoopt het merk de steeds striktere uitstootnormen van de Europese Unie na te kunnen komen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km