Kia Optima: voortaan ook aan de stekker!

Naast de break-versie van Kia’s D-segmenter, de Optima Sportswagon, hadden de Koreanen nog een nieuwigheid voor ons in petto: de Plug-in Hybrid. Die komt er in eerste instantie als vierdeurs.
  • Bervoets Wim
  • 12 september 2016

Het aantal hybrides in het D-segment, waar ook de Ford Mondeo, Renault Talisman, VW Passat en Skoda Superb in uitkomen, is in ons land nog bijzonder beperkt. Maar er worden bij ons nog steeds meer hybrides verkocht dan volledig elektrische auto’s en auto’s op aardgas, zo redeneert Kia. En met een CO2-uitstoot van 37 g/km is de Optima Plug-in Hybrid bovendien voor de volle 100 procent fiscaal aftrekbaar. Daardoor kunnen de Koreanen nog een interessant model aan hun gamma toevoegen.

Wil je een groene Sportswagon, dan zal je nog geduld moeten oefenen tot 2017. De sedan kan je nu alvast krijgen met 2.0 GDI-benzinemotor (156 pk en 189 Nm) aangevuld met een elektromotor (67 pk en 205 Nm). Het gecombineerde vermogen van de aandrijflijn, die gekoppeld is aan een zestrapsautomaat, bedraagt 205 pk en het koppel 375 Nm.

Op die manier zou de Optima volgens Kia een gemiddeld verbruik halen van 1,6 l/100 km, maar in de praktijk zien we daar nog wel een liter of twee bijkomen. Het rijbereik wordt geschat op zo’n 980 km, en volledig elektrisch geraak je volgens Kia 54 km ver. De lithium-ionbatterij van 9,8 kWh volledig opladen aan de stekker duurt een vijftal uur.

Visueel onderscheid je de Plug-in Hybrid nauwelijks van de gewone Optima. Vooraan krijgt de groene versie een actieve aerodynamische grille, met flappen die zich kunnen openen en sluiten. De bumpers vooraan en achteraan werden lichtjes hertekend en ze krijgen blauwe en chromen accenten, net als de zijschorten. De laadklep voor de stekker achter het linker voorwiel is ten slotte het meest opvallende verschil met de gewone versie.

Een officiële prijs voor de Optima Plug-in Hybrid is er nog niet, maar Kia beklemtoont wel alvast dat er slechts één uitrustingsniveau zal zijn. Maar met onder meer een 360-gradencamera, dodehoekwaarschuwing, parkeerhulp, elektrische, verwarmde en gekoelde zetels en een navigatiesysteem is de Plug-in Hybrid rijkelijk uitgerust.

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km