Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Kimera EVO38 gaat verder dan de EVO37 en voegt vierwielaandrijving toe, waarmee het volgens Kimera de ultieme evolutie wordt van de Lancia waarop hij is gebaseerd.
Flashback naar 2021: Kimera onthult de EVO37, een soort restomod of moderne interpretatie van de Lancia 037, het rallymonster waarmee de Italianen kampioen werden in 1983, alvorens het vierwielaangedreven tijdperk definitief aanbrak. Het iconische design van het origineel werd gemoderniseerd met materialen als carbon, kevlar en titanium, en de viercilinder werd opgefokt tot meer dan 500 pk. Een ervaring die maar voor 37 gelukkigen was weggelegd, maar nu krijgen we een tweede kans. Waar is die spaarpot?
Kimera heeft namelijk een tweede iteratie van zijn nostalgiespecial uitgebracht: de EVO38. Een model dat duidelijk in de voetsporen treedt van zijn voorganger, maar die volgens Kimera de ‘Wat als?’-vraag beantwoordt als Lancia zijn 037 verder had ontwikkeld, en de Group B-klasse nooit werd verbannen uit de rallysport. Volgens Kimera zou Lancia zijn 037 vierwielaandrijving hebben gegeven, en dat is precies wat het heeft gedaan met deze EVO38.
De koppelverdeling tussen de assen kan rechtstreeks worden ingesteld door de bestuurder vanuit de cockpit, net als de vergrendelbare differentiëlen, maar het blijft een puristische sportwagen. Het wagengewicht blijft beperkt tot 1.100 kilo, ongeveer even zwaar als de EVO37 dankzij een verder gebruik van carbon en titanium. Schakelen doe je met een manuele zesversnellingsbak, die kortere verhoudingen heeft gekregen om het model nog meer geschikt te maken voor straatgebruik. Maar Kimera werkt ook aan een sequentiële versnellingsbak voor het ultieme rallygevoel.
De viercilinder is daarnaast nog verder opgevoerd tot 600 pk en 580 Nm dankzij een grotere turbo met een elektronische afblaasklep, wat de druk steeds op de ketel houdt en een antilageffect creëert, en nieuwe kleppen en nokkenassen, wat ook een hoger maximaal toerental oplevert. De ophanging haalt ook zijn inspiratie van de Group B-machines, met een centrale demper en dubbele zijdelingse veren. Echt een ultieme evolutie, dus, en eentje die in een oplage van 38 exemplaren wordt gebouwd. De prijs? Die ‘evolueert’ ongetwijfeld ook ten opzichte van de 480.000 euro per stuk die Kimera eerder vroeg voor de EVO37...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.