Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Het Zweedse bedrijf investeert in elk geval in het Nederlandse Lightyear.
Lightyear, dat begon als een spin-off van de Universiteit van Eindhoven en met de ‘0’ binnenkort zijn eerste auto met zonnecellen op de markt brengt, heeft een nieuwe investeerder. Dat is niemand minder dan Koenigsegg, dat exclusieve sportauto’s bouwt. Hoeveel het Zweedse bedrijf investeert, wordt niet vrijgegeven, maar het blijft niet bij enkel een financiële injectie.
Koenigsegg is bezig met een nieuwe campus waar het niet enkel auto’s zal bouwen, maar ook onderzoek zal doen naar technologieën. Met zijn Gemera zal het voor het eerste ook een model elektrificeren, en zoals gewoonlijk kiest eigenaar Christian Von Koenigsegg daarvoor geen standaardoplossing, maar investeert zijn bedrijf in onderzoek naar zo performant en efficiënt mogelijke technologieën. En daar zal Lightyear door de samenwerking ook van kunnen genieten, en zo het rijbereik van zijn auto’s en dus de impact van de zonnecellen op het dak nog kunnen vergroten. Dat komt misschien ook de meer ‘betaalbare’ zonnewagen van de Nederlanders ten goede.
Of toekomstige Koenigsegg-modellen ook zonnecellen in het dak krijgen, is niet bekend, maar de Zweedse CEO zegt wel gebruik te zullen maken van de technologie van het Nederlandse bedrijf. "De auto-industrie is bezig met een enorme transitie naar duurzame brandstof en technologie. Lex (Hoefsloot, de CEO van Lightyear, nvdr) en zijn team hebben baanbrekende technologieën ontwikkeld, en dit partnership met Lightyear zal ervoor zorgen dat onze producten op het scherpst van de snee blijven, wat geweldig nieuws is voor onze klanten," aldus Christian von Koenigsegg.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...