Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De V12 van deze nieuwe Sián krijgt een ‘lichte’ elektroboost dankzij een nieuwe supercondensator, waardoor hij de krachtigste straatlegale Lamborghini ooit moet worden.
Op het salon van Frankfurt presenteert Lamborghini deze Sián als technologisch manifest. De hypercar met beperkte oplage krijgt een nieuw hybridesysteem. In tegenstelling tot klassieke hybrides bewaart deze Lamborghini zijn energie niet in een ‘zware’ batterij, maar in een ultralichte supercondensator. Een primeur voor een productievoertuig.
De kleine elektromotor in de versnellingsbak en de supercondensator wegen samen 34 kilogram. Met 34 pk kan de kleine elektromotor alleen de auto verplaatsen bij het manoeuvreren. Maar hij moet vooral de prestaties van de 785 pk sterke V12 boosten. Dat doet hij tot 130 km/u. Het totale beschikbare vermogen bedraagt 819 pk.
De prestaties zijn uiteraard explosief. De topsnelheid van de Italiaanse hypercar bedraagt “meer dan 350 km/u”, 0-100 km/u duurt “minder dan 2,8 seconden”. Lamborghini bouwt maar 63 exemplaren van deze Sián. De prijzen zijn nog niet bekend, maar uitverkocht zijn ze allemaal.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!