Lexus RX 450h: krachtiger maar zuiniger

  • Piette François
  • 12 februari 2009

 De Lexus RX 400h was al een erg interessant alternatief voor SUV-liefhebbers die hun ecologische voetdruk graag beperken. Nu bereikt ons een nog efficiëntere versie, de 450h. Krachtiger, beter presterend en toch zuiniger !
Volledig herziene benzinemotor
De thermische motor is nog steeds een V6 die nu echter 3,5 liter meet. De hogere cilinderinhoud en de interne aanpassingen maken dat hij nu 249 pk en een koppel van 317 Nm produceert. Bij zijn werking valt vooral de toepassing van het Atkinson-principe op, waarbij de inlaatklep later sluit. Hierdoor wordt ondanks een lagere compressie de ontspanningsfase geoptimaliseerd en worden de energieverliezen bij de in-en uitlaatfaze beperkt. De hercirculatie van de afgekoelde uitlaatgassen verlaagt de werkingstemperatuur van de motor en de energieverliezen tijdens de inlaatfase. Tijdens de warmloopfase van de motor gebruikt het EHR de warmte van de uitlaatgassen om de motorkoeling sneller op te warmen. In winterse omstandigheden heeft de motor 15 minuten minder nodig om op te warmen en verhoogt het rendement met 23%.
Rendement van de hybride verhoogt
Lexus heeft zorgvuldig het grootste gedeelte van de hybride aandrijving herzien. Zo zorgen ondermeer de oliepomp, een oliekoeler, rollagers met lage weerstand en een geoptimaliseerd vliegwiel voor een beter rendement.
Het All-Shift systeem neemt waar af de auto bvb een helling oprijdt of afdaalt en selecteert dan de ideale versnellingsverhouding. De S-mode laat de bestuurder toe om manueel de juiste van de zes versnellingen te kiezen. Het PCU (Power Control Unit) dat de elektrische aandrijving beheert, werd compacter en toch krachtiger.
Elektrische motoren
Het vermogen van de elektrische motoren blijft onveranderd maar het koppel is over een breder toerental beschikbaar waardoor de prestaties gevoelig verbeteren. Zo levert de voorste motor 167 pk bij 335 Nm terwijl het achterste exemplaar 68 pk en 139 Nm levert. Wanneer beide motorsystemen samenwerken leveren ze 299 pk.
Drie modes
De ECO-mode vermindert het verbruik door op een optimale manier de bediening van het gaspedaal te evalueren en ook de airco op een intelligente manier te sturen.
In de EV stand wordt uitsluiten op elektrische aandrijving gereden waarbij het inschakelen en de autonomie volledig afhangt van de lading van de batterijen. Toch kan je deze stand manueel inschakelen maar bij het vertrek en bij lage snelheden wordt deze modus automatisch ingeschakeld.
Met de SNOW-instelling wordt de stabiliteit van de auto in de sneeuw verbeterd door een modulering van het gaspedaal. Als de voorste wielen spinnen wordt de achterste elektrische motor ingeschakeld en krijgt de auto meer tractie.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lexus.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km