Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Tussen 2015 en 2018 zijn de prijzen voor lithium, dat gebruikt wordt in batterijen, verdriedubbeld. Sindsdien is de productie veel sterker toegenomen dan de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s.
Het alkalimetaal lithium, dat gebruikt wordt in de productie van batterijen, zag zijn prijs de laatste drie jaren bijna verdriedubbelen. In Azië steeg de prijs tussen januari 2015 en juni 2018 van 7.000 naar 21.000 dollar voor een ton, n Zuid-Amerika ging het van 5.000 naar 15.000 dollar. Sindsdien dalen de lithiumprijzen op de internationale markten.
Omdat de industrie een lithiumschaarste verwachtte, werd het productietempo verhoogd en gingen er nieuwe mijnen open. Tegelijk vond de wereldwijde doorbraak van het aantal elektrische auto’s (nog) niet plaats. Meer zelfs: begin 2019 nam de toename van het aantal elektrische auto’s af in China, de belangrijkste markt.
Sinds midden 2018 is de lithiumprijs daardoor met 30 procent gedaald, tot ongeveer 14.000 dollar per ton voor Aziatisch lithium en 11.000 dollar per ton voor Zuid-Amerikaans lithium. Die verandering alleen zou echter niet zorgen voor een aanzienlijke prijsdaling van elektrische auto’s op de korte termijn.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.