Worden Lotus en Volvo binnenkort stalgenoten?

Er is weer een grote stoelendans op til in de autosector. De Maleisische industriegroep DRB-Hicom zet zijn automerk Proton in de etalage. Dat is sinds 1996 eigenaar van Lotus, waardoor ook de Britten mee in de deal betrokken worden. Momenteel hebben er zich twee geïnteresseerde partijen aangemeld: PSA en Geely, de Chinese eigenaar van Volvo.
  • Bervoets Wim
  • 21 februari 2017

Een half jaar geleden moest de Maleisische regering Proton nog uit de nood helpen met een kapitaalinjectie. Een van de voorwaarden om financiële steun te krijgen, was dat Proton zo snel mogelijk op zoek moest naar een buitenlandse strategische partner.

PSA en Geely

Voorlopig hebben er zich twee geïnteresseerde partijen aangemeld om een meerderheidsaandeel in Proton over te kopen van DRB-Hicom: de Franse PSA-groep, eigenaar van de merken Peugeot, Citroën en DS, en de Chinese groep Geely, eigenaar van Volvo.

PSA probeert al een tijdje voet aan de grond te krijgen in Azië. De Franse groep zou in Maleisië een nieuwe fabriek uit de grond willen stampen en het Zuid-Oost-Aziatische land als uitvalsbasis willen gebruiken.

Zorgenkindje Lotus

Lotus, sinds 1996 eigendom van Proton, komt dan weer in het vizier van de Chinese Geely-groep. Geely heeft vooral interesse in de technologische knowhow van de Britten. De Chinese regering spoort haar autobedrijven namelijk aan om toegang te verwerven tot domeinen waar het momenteel achterophinkt. De Chinezen zouden daarom geen interesse hebben in Proton, en dat merk overlaten aan PSA.

Als Lotus in Chinese handen komt, zou dat misschien een frisse wind kunnen doen waaien door het Britse merk. Lotus wordt namelijk al jaren geplaagd door financiële problemen, en maakte het afgelopen jaar voor het eerst in bijna twee decennia opnieuw winst. Geely slaagde er onder meer ook al in om Volvo finaal te laten toetreden tot het premiumsegment met de XC90, V90 en S90.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km