Mazda: revolutie voor de benzinemotor

Op het salon van Tokio verrast Mazda met zijn strategische keuzes. De hele wereld richt zijn blik op de elektrische auto, maar Mazda blijft geloven in de verbrandingsmotor. Levert de revolutionaire technologie op de lange termijn iets op?

  • Piette François
  • 25 oktober 2017
  • Sector

De motor heet “SKYACTIV-X” en combineert de voordelen van een benzinemotor met die van een diesel. Kort samengevat gaat het om een benzinemotor met enorm hoge compressieverhouding van 15:1. Een klassieke atmosferische benzinemotor heeft een compressieverhouding rond 10 à 11. Wanneer de zuiger bij de compressiefase zijn hoogste punt bereikt, zorgt een ontstekingskaars voor een vlam die de druk in de verbrandingskamer nog meer opvoert. Het arm mengsel in de cilinder ontploft (zoals bij een diesel) en duwt de zuiger weer naar onder.

Revolutionair procedé

Volgens Mazda combineert dit procedé “de voordelen van een benzinemotor met vonkontsteking- expansiviteit in hoge toeren en properdere utistoot – met die van een dieselmotor met ontsteking door compressie – een betere onmiddellijke respons en minder brandstofverbruik”. Daarom noemen de Japanners de motor “X”: in de naamgeving van het merk krijgt de benzinemotor de letter “G” en de diesel de letter “D”.

Benzinemotor nog niet begraven?

De constructeur denkt dat “het hoofdstuk van de verbrandingsmotor nog lang niet afgesloten is en dat er nog heel wat ruimte voor verbetering is. Deze technologie kan in grote mate bijdragen tot de bescherming van het wereldwijde milieu”. De motor vindt zijn weg naar de conceptcar Kai, die de volgende Mazda 3 aankondigt. Die verschijnt in 2019, en de motor zal ook geleidelijk zijn weg vinden naar de andere modellen. Mazda geeft 30% meer koppel op en 30% minder verbruik vergeleken met een gelijkaardige benzinemotor.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km