Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De industrie van de fastfoodrestaurants veroorzaakt enorme hoeveelheden afval, en McDonald’s vormt daar uiteraard geen uitzondering op. Het Amerikaanse bedrijf zoekt naar oplossingen voor dat probleem en gaat daarom in zee met Ford om zijn koffiegruis te recycleren. Dat is niet meer dan de droge korst die de koffiebonen omhult en die ervan loskomt tijdens het malen.
Na overleg met ingenieurs van Ford bleek dat door dit gruis onder heel hoge temperaturen in een zuurstofarme omgeving te brengen, het kan worden omgevormd tot korrels die daarna met kunststof kunnen worden gemengd voor gebruik in diverse vormen. Dit bioplastic maakt auto-onderdelen 20 procent lichter dan wanneer ze met conventionele kunststoffen worden gemaakt. En het leidt tegelijk tot een lagere uitstoot van broeikasgassen.
McDonald’s heeft al laten weten een groot deel van zijn koffiegruis aan Ford te zullen schenken. Aangezien het bedrijf alleen al in Noord-Amerika in 2018 meer dan 800 miljoen koffies heeft geserveerd, is dat geen klein beetje. Het eerste onderdeel dat met deze nieuwsoortige kunststof wordt gemaakt is de koplampbehuizing van de nieuwe Lincoln Continental, die eind dit jaar op de markt komt.
Voor de anekdote vertellen we nog dat Henry Ford, de stichter van het merk, al sojagebaseerde kunststoffen gebruikte voor sommige auto-onderdelen. De interesse van Ford voor innovatieve en gerecycleerde materialen is dus niet nieuw.De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.