Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Audi onthulde zopas de S3 Sportback met 300 pk. Enkele uren later antwoordt Mercedes met de AMG-variant van de A-Klasse. Met 360 paarden onder de rechtervoet is Audi genoodzaakt om weerstand te bieden met een nog sterkere RS3.
Qua specifiek vermogen (het aantal pk’s gedeeld door de cilinderinhoud) veegt de motor van deze A-Klasse iedereen weg. Nooit was een seriemotor zo explosief. Uit het cilinderinhoud van twee liter puurt Mercedes 360 pk bij 6.000 tr/min en een constant koppel van 450 Nm tussen 2.250 en 5.000 tr/min. Dat maakt er meteen de krachtigste viercilinder ter wereld van. Bovendien voldoet hij al aan de Euro 6-uitstootnormen. De motor wordt gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.
De topsnelheid wordt begrensd op 250 km/u. AMG kondigt een spurt van 0 tot 100 km/u aan in 4,6 seconden of 0,4 seconde sneller dan de Audi S3 Sportback. Het verbruik is in beide gevallen identiek: 6,9 l/100 km.
Een doordeweekse viercilinder laten klinken als een krachtige achtcilinder is geen gemakkelijke opdracht. AMG heeft de uitlaat grondig aangepast en uitgerust met variabele kleppen die het geluid veranderen in functie van het vermogen dat de bestuurder vraagt. Volgens de constructeur klinkt de motor even indrukwekkend bij volle belasting dan als je je voet van het gaspedaal licht. Bij het schakelen hoor je uitdagende plofjes. Voor nog meer spektakel kun je de AMG Performance-uitlaat bestellen, die er nog een schepje bovenop doet.
Er kon uiteraard geen sprake van zijn om al die kracht alleen op de voorwielen los te laten. Mercedes koos voor een 4Matic-transmissie die het koppel naar de achterwielen stuurt als de vooras verzadigd geraakt. Voorts werden de wieltreinen aangepast en zijn er drie standen voor het ESP, dat echter niet volledig uitgeschakeld kan worden.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!