Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Sportwagens en superbikes: het lijkt een logische combinatie. Dat denken ze ook bij Mercedes-AMG, want dat heeft zich zonet ingekocht bij MV Agusta.
De sportieve afdeling van Daimler neemt een aandeel van 25 procent in de Italiaanse motorfietsbouwer. En het gaat verder dan dat: er wordt ook op het vlak van marketing en sales samengewerkt, al is het vandaag nog niet helemaal duidelijk tot wat dit allemaal zal leiden. De overeenkomst is niet uniek in de sector en doet denken aan de overname van het Italiaanse Ducati door de Volkswagen-groep in 2012.
MV Agusta is een legendarische naam in de motorsportwereld en bouwt al sinds 1945 motorfietsen, als spin-off van het moederbedrijf dat zijn roots heeft in de productie van vliegtuigen en helikopters. In de jaren zeventig verdween MV Agusta van de kaart maar in 1992 werd het nieuw leven ingeblazen door ondernemer Claudio Castiglioni. Het afgelopen decennium kende het bedrijf verschillende eigenaars zoals Harley-Davidson en Proton, maar sinds 2010 kwam het weer in handen van Claudio Castiglioni en nadien zijn zoon.
Nu volgt dus een nieuwe stap die voor wereldwijde groei moet zorgen: een intense samenwerking met Mercedes-AMG. De Duitsers krijgen toegang tot heel wat knowhow inzake lichte driecilindermotoren, die in de huidige CO2-tijden steeds interessanter worden, bijvoorbeeld om te koppelen aan elektromotoren zoals in de BMW i8.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.