Mercedes-Benz CLK DTM AMG : Mama Miaaaaa !!!

  • Piette François
  • 11 mei 2004
Ze zijn gek, de autoconstructeurs ! De snelheid op onze wegen wordt steeds meer beperkt, maar ze hebben nog nooit zoveel supersonische bommen vervaardigd als nu. Paradox van de frustratie, waarschijnlijk... maar ongetwijfeld Operatie Marketing ! De Mercedes CLK is voorzien van een V8 AMG van 5,5 L met compressor. Bovendien is het chassis restyled en zijn sportbanden in optie. De aerodynamische lijn werd in de windtunnel geoptimaliseerd waardoor de prestaties van deze sportieve twee-deurs verbazen. De ontwikkeling werd met grote zorg gedaan. Testpiloten hebben meer dan 100.000 km gereden op de Nürburgring. Slechts 100 exemplaren van deze exclusieve reeks zullen de werkplaatsen van AMG verlaten. Voor de fans van DTM DTM is het Duits kampioenschap van personenwagens. Oude F1 piloten (Jean Alesi) genieten hier van een zeer actief vervroegd pensioen. Deze CLK DTM AMG werd op de raceversie van de Mercedes-Benz CLK ontworpen. Het is trouwens met die auto dat Bernd Schneider kampioen werd tijdens het seizoen 2003. De CLK DTM AMG verloochent zijn afkomst dan ook niet met een uitrusting die gestolen werd van de racewagen : twee met leer beklede kuipzetels en 4-punts veiligheidsgordels garanderen een onovertrefbare rijervaring, het met suède beklede ovale sportstuur AMG en het nieuwe dashboard AMG met zijn snelheidsmeter tot 360 km/h geven de binnenuitrusting een sportieve look.. En de uitrusting van het standaardmodel … De afstamming van de CLK is duidelijk, maar men merkt ook snel dat het hier om een zeer pikante versie gaat. Het design beloofd de prestaties van een zuivere windhond en het getuigt eveneens van technologieën die voor het racen op punt gesteld werden. Maar de CLK heeft ook een verwoestende look met zijn grote luchtinlaten, indrukwekkende aërodynamische vleugels, AMG wielen van 19 en 20 duim in een lichte legering en een achtervleugel met diffuser. De carrosserie bestaat voor een groot deel uit CFK, een versterkt materiaal samengesteld uit koolstofvezels die een hoge weerstand met een laag gewicht koppelen. Dat verhindert de auto niet om goed 1748 kilo te wegen. Zijn gewichtsverdeling voor/achter bedraagt 54/46. Tijger van de Autobahn Onder de motorkap brult een echte tijger. De ontwerpers startten met de acht cilinders van de SL55 AMK met een vermogen van 500 pk aan 6100 tr/min en 700 Nm aan 2750 tr/min, maar ze hebben zichzelf overtroffen door er een roofdier uit te halen. De CLK DTM AMG werd specifiek door AMG gewijzigd en per compressor opgevoerd. De verbeteringen betreffen ondermeer het carter van de krukas, de zuigers, de overbrenging, de afkoeling en de uitlaat. Het resultaat mag er zijn: een AMG V8 met een cilinderinhoud van 5439 kubieke cm haalt een maximumvermogen van 428 kW (582 pk) aan 6100 tr/min. Zijn maximumkoppel van 800 Nm is beschikbaar vanaf 3.500 tr/min. De maximumsnelheid en de versnelling geven een duizelig gevoel: een elektronisch begrensde topsnelheid van 320 km/h en een spurt van 0 tot 100 in 3,9 sec ! Een versnelling hoger schakelen doet men aan het stuur, zoals het een echte raceauto betaamt.. Nieuw afgelijnd chassis en een op het onderstel blokkeerbaar differentieel Het chassis werd door een team van ervaren ingenieurs grondig gewijzigd. Zoals in de racewagen, hebben de ingenieurs van AMG een in de hoogte verstelbaar chassis gebruikt. Een blokkeerbaar differentieel pp het onderstel waarborgt een optimale aandrijving terwijl de antislipregeling (ASR) en de dynamische baancontrole (ESP®) aan het vermogen aangepast werden. Sportbanden van Dunlop in optie Om het contact met de weg te optimaliseren, kan men een beroep doen op Dunlop sportbanden, DTM partner van AMG: 225/35 R 19 (voor) en 285/30 R 20 (achter). Weliswaar zijn het geen slicks, maar deze banden blijven bijzonder goed aan het asfalt plakken en ze zijn gemonteerd op wielen in een lichte legering die AMG speciaal voor de CLK DTM AMG heeft gecreëerd. Met de lichtmetalen velgen garanderen zij een uitstekende ventilatie van de remmen. De eveneens gewijzigde reminrichting zorgt voor een fantastisch remvermogen dat de auto een vertraging van 1,35 G kan opleveren. Een gevoel dat slechts aan de personen met een gezond hart en een koel hoofd kan overgelaten worden... En als u niet langer aan het verlangen kan weerstaan, besef dan dat hij u ongeveer 210.000 euro zal kosten, volledig met GPS, Keyless en vol comfort. Maar opgelet! Op de 100 geproduceerde CLK DTM AMG zijn er slechts een tweetal voorzien voor de Belgische markt. Levering vanaf eind 2004 ...
MG

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km