Mercedes C63 AMG: Godzilla keert terug

  • Piette François
  • 01 februari 2011

Er zijn nog zekerheden in het leven. AMG, zeg maar de hardrockafdeling van Mercedes, kun je nog altijd in drie woorden samenvatten: krachtig, luidruchtig en wild. Voor de facelift van de C-Klasse passeerde ook de AMG-versie even langs de operatietafel. Maar we kunnen je geruststellen, zijn temperament veranderde niet.

Wilde motor

De 6.2 V8 is geen gewone krachtbron, maar een echt kernwapen dat je zeker één keer in jouw leven moet ervaren. Groene jongens zullen ontzet zijn door de gigantische krachtsontplooiing die gepaard gaat met een charismatisch motorgeluid, sterk genoeg om de muren te laten trillen. Verduiveld opwindend en vanaf 4.000 tr/min krijg je er echt kippenvel van.

Maar terug naar de orde van de dag. Voor modeljaar 2011 bleef de motor gelukkig hetzelfde, maar de versnellingsbak is wel nieuw. De C-Klasse AMG ruilt zijn klassieke automaat voor een gerobotiseerde bak zoals in de grote AMG-broers E-Klasse en SL. De droge koppeling schakelt in zeven voorgeprogrammeerde versnellingen. De bak telt trouwens vier modi: Comfort, Sport, Sport + en Manueel. Om de andere weggebruikers aan het stoplicht in rook te doen opgaan, is er ook nog de Race Start-functie, een garantie voor bliksemsnelle spurtjes.

Laten we nog even terugkeren naar de geliefde V8. Uit een cilinderinhoud van 6,2 liter (ondanks de logo's met 6.3 op de flanken) puurt hij 457 pk bij 6.800 tr/min en een koppel van 600 Nm bij 5.000 tr/min. Voor wie dat toch nog te weinig is, is er het AMG Performance Package dat 30 pk toevoegt.

De prestaties van de V8 zijn nog altijd even spectaculair als vroeger (0 tot 100 km/u in 4,4 seconden), maar het verbruik daalde wel. 12 l/ 100 km blijft natuurlijk een flinke slok op de borrel.

Herziene ophanging

Al dat geweld vlot overbrengen op het asfalt vraagt een zekere kunde in het beheersen van doorspinnende achterwielen. De auto kreeg een nieuwe voorophanging voor een beter weggedrag en comfort. De stuurbekrachtiging werd aangepast om minder te verbruiken.

Dreigende blik

Uiteraard verjongt deze facelift het uiterlijk van de C-Klasse AMG. De koplampen zorgen voor een scherpere blik en Mercedes veranderde ook de motorkap en het radiatorrooster. In het interieur bestaan de nieuwigheden uit een ander stuur en een uitrusting met liefst elf rijhulpsystemen. Een achteruitrijcamera bijvoorbeeld of een dodehoeksensor en een systeem dat waarschuwt als je wegmarkeringen overschrijdt. Ten slotte verbeterde Mercedes het navigatiesysteem (eindelijk met kaarten in 3D) en kun je voortaan surfen op het internet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km