Mercedes F800 Style: grijze massa

  • Piette François
  • 23 februari 2010

De Duitse hersencellen blijven ons verbazen door hun vindingrijkheid. Deze studie van Mercedes staat bol van de technische innovaties. Zowel op het vlak van sportiviteit, stijl, comfort, veiligheid als ecologie toont de F800 Style de knowhow van de Duitsers.

Dynamische lijn

Op basis van een nieuw platform dat kan aangedreven worden door verscheidene types motoren, tekende Mercedes een sportieve berline die gestrekt oogt. De sobere coupélijn laat echter niet vermoeden dat dit een technologisch pareltje is.

Hybride of brandstofcel

Het platform kan met twee verschillende aandrijfeenheden uitgerust worden. In het eerste geval opteert Mercedes voor een plug-inhybride. De V6-benzinemotor van 300 pk wordt dan bijgestaan door een elektrische motor van 109 pk. Samen zorgen zij voor uitstekende prestaties: de topsnelheid bedraagt 250 km/u en in 4,8 seconden spurt de F800 van 0 naar 100 km/u. In puur elektrische modus is hij maximaal 120 km/u snel en heeft hij een autonomie van dertig kilometer. Gemiddeld verbruikt de F800 2,9 l/100 km en stoot hij 68 g CO2/km uit.
De tweede aandrijflijn bestaat uit een brandstofcel die een elektrische motor van 136 pk en 290 Nm voedt. Die motor zagen we eerder al onder de kap van de B-Klasse Fuel Cell, die in beperkte mate gecommercialiseerd wordt.

HMI

HMI, wat staat voor Human-Machine Interface of een systeem dat mens en machine verbindt, is een andere innovatie. Het omvat een camera die de beweging van de handen registreert als die naar het infotainementsysteem reiken. De computer berekent welke toets je wil aanraken en schakelt die functie automatisch in. Intuïtiever, sneller en bovendien schoner want je laat geen vuile vingers meer achter op het aanraakscherm.

Automatische piloot

Met deze functie riskeert Mercedes een polemiek op gang te brengen. Het systeem baseert zich op de gegevens van de actieve snelheidsregelaar om de auto in lengterichting of van het ene baanvak naar het andere te verplaatsen in files tot 40 km/u. Volledig automatisch. De bestuurder kan dus rustig relaxen in zijn zetel, terwijl de auto alles zelf doet. We zijn dus niet ver meer van de auto die zich autonoom van punt A naar punt B begeeft. Toch mogen we niet vergeten dat de bestuurder nog altijd verantwoordelijk blijft, zoals de kapitein op zijn schip.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km