Mercedes GLC: de C-klasse in SUV-outfit

De GLK is dood, lang leve de GLC! Dit is de nieuwste SUV van Mercedes-Benz en hij doet verdraaid veel denken aan een C-klasse in SUV-modus. Maar deze avonturier heeft nog een aantal extra troeven achter de hand…

 

  • Piette François
  • 18 juni 2015

Hij is minder onbehouwen dan de GLK, dat zie je meteen. De lijnen van de GLC zijn veel eleganter en liggen helemaal in lijn met de meest recente modellen van Mercedes. Geen vierkante, rechte hoeken meer… De GLC is met zijn 4,66 m ook net wat langer. Daar profiteren de passagiers en de bagageruimte van. Die laatste doet het met zijn 580 liter meer dan behoorlijk.

Hulp

Ook op de rijhulpmiddelen heeft Mercedes niet beknibbeld. De GLC herneemt de hele lading aan technologische assistentiemogelijkheden van de C-klasse: adaptieve cruise control, full color head-up display, voetgangerdetectie,…

Alhoewel het platform van de C-klasse, waarop de GLC is gebouwd, in eerste instantie voor achterwielaandrijvers zorgt, wordt de GLC in het begin enkel met vierwielaandrijving verkocht. En voor degenen die graag hun velgen vuil maken, voorziet Mercedes ook in bumpers die beter geschikt zijn om offroad te gaan. Als klap op de vuurpijl is de GLC ook uitgerust met adaptieve luchtvering.

Motoren

Het mag niet verbazen dat Mercedes haar bestaande viercilinders herneemt: de GLC 220d en de 250d gebruiken de 2.1l turbodiesel van het huis en die levert respectievelijk 170 en 204 pk.

Op benzinevlak biedt de constructeur enkel de 250-versie aan met 211 pk.

De echt grote nieuwigheid schuilt ‘m in de 350e: een plugin hybride. Onder diens motorkap zit een 211 pk sterke benzinemotor die gekoppeld is aan een elektromotor van 116 pk. Dat resulteert in erg sportieve acceleraties: van 0 naar 100 km/u gaat het in 5,9 seconden. Verder kun je volledig elektrisch aangedreven 34 km ver rijden. Op het CV van deze GLC staan dan ook mooie cijfers: een gemiddeld verbruik van 2,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 60 gr/km. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km