Mercedes GLK: schoonheidsoperatie

  • Van den Bogaert Robin
  • 22 maart 2012

Mercedes heeft het design van zijn kleinste SUV, de GLK, grondig bijgeschaafd. Hij ziet er nog altijd stoer en hoekig uit, maar sluit beter aan bij de nieuwste modellen. Ook de kwaliteit van het interieur, de motoren en de veiligheidsuitrusting werden aangepakt.

Met de GLK lanceerde Mercedes in 2008 een kleine broer voor de M-Klasse. Voor het design putten de ontwerpers echter vooral inspiratie uit de rustieke G-Klasse, al 33 jaar een icoon van het merk. Eén op vijf verkochte Mercedessen is een SUV, de verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Het resultaat was een leuk en origineel ontwerp, dat echter niet bij iedereen in de smaak viel en binnenin wat verfijning miste. Een facelift schept nieuwe kansen voor de GLK.

Frisse look

De neus kreeg nieuwe koplampen met led-dagrijverlichting en een aangepaste grille en bumper. Achteraan zorgen hertekende lichtblokken met leds voor een subtiele toets. Nog niet dynamisch genoeg? Dan is er het optionele AMG-sportpakket.

Het interieur stak al stevig in elkaar en de ontwerpstudio in Sindelfingen heeft nu ook de kwaliteitsuitstraling verbeterd met nieuwe kleuren, mooiere materialen en indirecte led-sfeerverlichting. Net als in de nieuwe A-, B- en SL-Klasse zien we nu ronde verluchtingsmonden in het dashboard. De hendel van de automatische versnellingsbak kreeg een nieuwe plaats aan de stuurkolom waardoor in de middenconsole een extra bergvak ontstaat.

Uitrusting

De vernieuwde GLK erft veel uitrusting van de grotere E- en S-Klasse, zoals de vermoeidheidswaarschuwing, Comand Online met internettoegang of Brake Assist. De adaptieve koplampen (Intelligent Light System) hebben nu ook een speciale offroadfunctie. Ook handig: met vier camera’s aan de voor- en achterkant en in de spiegelkappen kun je op het grote Comand-scherm zien wat er rond de GLK gebeurt.

Technieken zoals een start-stopsysteem, elektrische stuurbekrachtiging en banden met lage rolweerstand beperken de dorst van de GLK. De GLK 200 CDI BlueEfficiency met achterwielaandrijving en manuele zesbak verbruikt bijvoorbeeld maar 5,5 l/100 km.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km