Mercedes SLS AMG Roadster: projectiel zonder dak

  • Piette François
  • 30 mei 2011

Je houdt van auto's met een mooie sound? Dan zal de nieuwe Mercedes SLS AMG Roadster je zeker bevallen. Het gegrom van de sculpturale SLS is een lust voor het oor. En zonder dak komt het geluid nog veel beter tot zijn recht. 

Nog altijd even mooi 

Het excentrieke en spectaculaire uiterlijk van de coupé met vleugeldeuren werd in de roadster uiteraard een beetje afgezwakt. De deuren die in het dak scharnieren werden geschrapt op de cabriolet. Maar dat vormt eigenlijk geen probleem. De uitgestrekte lijn van de bolide lijkt nu nog meer op een lange cigaar. Of iets anders, mocht je net Freud gelezen hebben.

Stoffen dak

Na de trend met de harde cabriodaken komen de constructeurs geleidelijk op hun stappen terug en kiezen ze opnieuw voor een stoffen kap. Zo'n dak is niet alleen eenvoudiger, maar ook lichter, minder omslachtig en al rijdend te bedienen, in dit geval tot 50 km/u. En het heeft ook de verdienste het volume van de koffer intact te houden. Of toch bijna: drie liter ging verloren, 173 liter blijft. We willen er niet moeilijk over doen, maar gelukkig blijft het verlies beperkt want de koffer was sowieso al klein.

Mercedes ging niet over één nacht ijs bij het isoleren van de kap en voorziet meteen drie lagen. Omdat het oog ook iets wil, zijn er drie kleuren. De gewichtstoename van de roadster blijft binnen de perken dankzij een gemengde structuur van magnesium, aluminium en staal.

Sport

Na het uiterlijk, de inhoud. Die is al even verleidelijk, want onder de lange motorkap ligt de schitterende V8 AMG. Het gaat hier nog om de oude en meer charismatische variant, de 6.2 met 571 pk en 650 Nm. De 40 kg extra van de roadster (door de verstevigingen) beïnvloedt de prestaties amper: 320 km/u topsnelheid en 3,9 seconden om tot 100 km/u te versnellen. Een zeventrapsautomaat met droge koppeling leidt alles in goede banen. 

Twee nieuwigheden

Mercedes profiteert van de lancering van de cabriolet om een nieuwe, adaptieve ophanging te presenteren die regelbaar is in drie modi: Comfort, Sport en Sport Plus. Die laatste mag je wellicht beschouwen als redelijk oncomfortabel. 

Een andere nieuwigheid is AMG Performance Media, een telemetriesysteem dat tal van data bijhoudt, zoals jouw rondetijd op het circuit.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km