Mini Cooper S E Countryman ALL4: de eerste plug-in-Mini!

De naam uitspreken is een hele mond vol, maar de primeur mag er wezen: de Mini Cooper S E Countryman ALL4 is de eerste plug-inhybride van de Brits-Duitse constructeur. Hij neemt de aandrijflijn over van de BMW 225xe Active Tourer.
  • Bervoets Wim
  • 10 mei 2017

Zoals we eerder al konden ontdekken bij de BMW, mag die er wezen: de aandrijflijn bestaat uit een 1.5 driecilinder turbobenzine van 136 pk en 220 Nm, en een elektromotor van 88 pk en 165 Nm. Het gecombineerde vermogen bedraagt 224 pk en 385 Nm, waardoor deze Mini in 6,9 seconden gezwind naar 100 km/u accelereert.

Intelligente ALL4

De klassieke verbrandingsmotor drijft via een zestrapsautomaat de voorwielen aan, de elektromotor de achterwielen. Vandaar de benaming “ALL4” voor deze Cooper S E Countryman. Rij je volledig elektrisch, dan is de Mini achterwielaangedreven. Rij je klassiek, is hij een voorwielaandrijver. Wanneer het DSC-tractiecontrolesysteem bijvoorbeeld gripverlies detecteert op de voorwielen, kunnen de achterwielen bijspringen.

Aan de stekker

De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ionbatterij van 7,6 kWh, die je in 3u15 oplaadt aan een gewoon stopcontact, en in 2u15 aan een wallbox van het merk. Mini geeft een gemiddeld verbruik op van 2,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 49 g/km. Zuiver elektrisch rijden doe je in de “Max eDrive”-rijmodus. Dat gaat tot 125 km/u en je geraakt er in theorie 42 kilometer ver mee. In “Auto eDrive” gebruikt de Mini tot 80 km/u vooral de elektromotor. Boven die snelheden leunt hij op de verbrandingsmotor. Ten slotte is er nog een “Save”-modus waarbij de Mini al rijdend de batterij oplaadt tot een vooraf ingesteld percentage.

Weggevers

De Mini Cooper S E Countryman ALL4 herken je natuurlijk aan zijn laadklepje boven de wielkast. Verder zijn er nog enkele logo’s met de letter “e” op de flanken en een geel omrande “S” op de kofferklep en in het radiatorrooster.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km