Na een dikke drie jaar is het bij de BMW-groep traditiegetrouw tijd voor een facelift, of life cycle impulse in BMW-taal. Dat is bij dochtermerk Mini niet anders: de Hatch, Cabrio en 5-deurs worden opgefrist en voor het eerst getoond op het Autosalon.

Wim Bervoets
09/01/2018

Grote revoluties zijn er bij dergelijke life cycle impulses niet te verwachten. Visueel herken je de bijgepoederde versie aan zijn hertekende led-koplampen en -achterlichten. Opmerkelijk: die laatste krijgen een Union Jack-motief mee, iets wat we herkennen van heel wat Mini-conceptmodellen. Voor de rest voegen de Britten nieuwe kleuren, velgen en interieurafwerkingen toe aan het aanbod.

Onder de kap

In het vooronder noteren we de grootste wijzigingen bij de instapversies: de Mini One First en One ruilen hun 1.2 driecilinder turbobenzine in voor een grotere 1.5. Het koppel neemt daardoor toe met 10 Nm (tot respectievelijk 160 en 190 Nm). Verder wordt het motoraanbod opgeschoond voor een lagere verbruik en dito uitstoot.

Dubbele koppeling

De One, Cooper, Cooper S en Cooper D zien hun optielijst aangevuld met een nieuwe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, als alternatief voor de standaard manuele versnellingsbak. De Cooper SD krijgt standaard een klassieke achttrapsautomaat.

Connectiviteit

Mini laat je smartphone voortaan ook draadloos opladen, met een optionele inductielader in de middenarmsteun. Het overige connectiviteitsaanbod wordt uiteraard ook uitgebreid, met verkeersinformatie, kaartupdates, een internetverbinding en Apple CarPlay. Apps en conciërgediensten, een specialiteit van moederhuis BMW, kunnen natuurlijk niet ontbreken.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.