Mini Rocketman Concept: de mini-Mini

  • Wouters Bruno
  • 23 februari 2011

Wie de echte Mini nog gekend heeft (de 'oudere' lezers dus) heeft meestal wat moeite met de afmetingen van de huidige Mini. Dat is geen 305 cm lang autootje meer dat zich kwiek door de stad beweegt. Het nieuwe concept dat Mini op het salon van Genève onthult, volgt opnieuw de gedurfde principes van Alec Issigonis, de geniale ontwerper van de Mini uit 1959.

342 cm

De Rocketman is 3,42 meter lang en biedt drie plus één zitplaatsen. De lijn is typisch Mini, kijk maar naar de deuren met scharnieren zoals de Mini uit 1959. Deze deuren maken dit prototype erg origineel. Ze zijn vergelijkbaar met die van de Renault Avantime en vergemakkelijken de instap zonder te veel plaats in te nemen aan de zijkant, ideaal in de stad of in parkings. Ook handig is dat een deel van de deurdrempels in de deuren werd geïntegreerd, een leuk idee dat we graag in productie zien gaan.

Originele koffer

Achteraan verdeelden de ontwerpers de kofferklep in twee stukken. Het bovenstuk is aan het dak bevestigd, terwijl het onderste deel openschuift zoals een lade. Het is de bedoeling om die lade uit de auto te schuiven (en af te dekken) om langere voorwerpen te vervoeren. Ze komt ook van pas als er meer personen meerijden en er bijgevolg minder plaats is in het interieur. Het is een gedurfde interpretatie van de kofferklep van de oude Mini, die aan de onderkant openklapte en die je open kon laten tijdens het rijden. Het dak valt op omdat het uitgevoerd is in glas met strepen die de Union Jack symboliseren en met leds verlicht wordt.

Drie liter

De structuur van de auto is grotendeels opgebouwd uit koolstofvezel die zichtbaar is aan de voorkant van het koetswerk, aan de deurranden en in het interieur. Het materiaal vormt de basis voor een zeer lichte architectuur. De voorlopig onbekende motor (een driecilinder?) zou ongeveer drie liter verbruiken per honderd kilometer.

Connectiviteit

Het interieur hergebruikt de grote designthema's van de constructeur, maar dan iets soberder. De auto kan met allerhande apparaten verbonden worden en heeft een vooruitstrevende bediening aan het stuurwiel die onder meer bestaat uit een zogeheten trackball. De communicatie-, navigatie- en ontspanningsmogelijkheden via het internet zijn nagenoeg onbeperkt. De bedieningseenheid in de centrale snelheidsmeter kun je verwijderen om thuis op de computer te configureren voor de rit. Zo kan de bestuurder nieuwe muziekbestanden en navigatie- en contactgegevens voor mobiele communicatie en internetgebruik gemakkelijk naar de auto overzetten.

Echte Mini 

Het is verfrissend om te zien dat het merk weer aanknoopt met de grondbeginselen van de originele Mini. De Rocketman is op alle punten innovatief en antwoordt op een intelligente en gedurfde manier op nieuwe uitdagingen. Hij biedt maximale ruimte voor minimale afmetingen en is ongetwijfeld een plezier om mee te rijden. Mini lijkt lessen getrokken te hebben uit andere producten zoals de Countryman, waarvan je je kunt afvragen of het wel een echte Mini is. De Rocketman mag met trots de naam Mini dragen. Hopelijk zien we dit concept binnenkort in de toonzalen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mini.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km